Ota yhteyttä

Vieraskynä: Taloyhtiön viestinnästä ja turvallisuudesta

Osallistuin viime syksynä Kiinteistöliiton järjestämään tilaisuuteen Turvallinen taloyhtiö. Turvallisen taloyhtiö-tilaisuudessa esillä olivat muun muassa yhtiön talouteen, kunnossapitoon ja vakuuttamiseen liittyviä asioita.Omasta näkökulmastani yksi mielenkiintoisimmista turvallisuusasioista, joita illan aikana käsiteltiin oli pelastussuunnitelma. (Käytännön vinkkejä pelastussuunnitelmasta löytyy esimerkiksi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön, SPEK, verkkosivuilta.)

Taloyhtiössä tulee olla pelastussuunnitelma, mutta moniko asukkaista on perehtynyt tai edes nähnyt oman taloyhtiön pelastussuunnitelman? SPEKin vuosi sitten tammikuussa julkistaman kyselyn mukaan jopa yli puolet vastanneista ei ollut tutustunut pelastussuunnitelmaan. Suunnitelman viemiseen käytäntöön ja asukkaiden perehdyttämiseen olisikin varattava aikaa ja useita viestintäkertoja; tiedote rappukäytävässä tai postiluukusta pudotettuna ei vielä takaa sitä, että kukaan olisi tekstiä lukenut. Tai, tilanteen ollessa päällä, osaisi toimia tiedotteen ohjeen mukaisesti, jos ennakkoharjoittelua ei ole ollut.

Nämä kaikki, talous, kunnossapito ja pelastussuunnitelma, ovat yksittäinkin isoja pohdittavia asioita, mutta kokonaisuutena jo sellainen paketti turvallisuuteen liittyvää sekä tietoutta että päätöksen tekokohteita yhtiön hallitukselle, että uskoisin taloyhtiön tarvitsevan sekä strategiaa että visiota tulevasta, kuten Mika Niemi tällä palstalla jokin aika sitten kirjoittikin.

Kun asukkaille tiedotetaan pelastussuunnitelmasta, tai ehkä jopa järjestetään yhteinen turvallisuuskävely, jossa käydään oleellisia asioita läpi, on paljolti mahdollista, että syntyy halukkuutta osallistua yhtiön toimintaan ja kehittämiseen laajemminkin. Asunnossa on, olipa kyseessä omaan asumiseen hankittu asunto tai sijoitusasunto, usein kiinni merkittävä varallisuuserä, jonka huolelliseen hoitamiseen kannattaa sitoa omaakin aikaa.

Anja Mertanen

www.taloyhtioviesti.fi

One4all Vieraskynä tarjoaa lukijoille asiantuntijoiden näkökulmia taloyhtiöiden viestinnän ja hallinnon kannalta oleellisista asioista.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti