Ota yhteyttä

Vieraskynä: Miten taloyhtiöviestintää toteutetaan

Viestinnässä kannattaa kuunnella vastaanottajan toiveita

Taloyhtiön viestinnän toteuttamiseen osallistuvat taloyhtiössä kaikki, kukin omalta osaltaan.

Asukkaat naapureilleen, hallitukselle, isännöitsijälle ja huoltoyhtiöön päin. Asukkailla ja osakkailla on omat odotuksensa hyvästä ja toimivasta viestinnästä, mutta niin on myös hallituksella puheenjohtajineen kuin isännöitsijällä ja huoltoyhtiön edustajillakin.

Hallituksen puheenjohtajalle toimiva viestintä voi tarkoittaa sitä, että hallituksen viestit tavoittavat kaikki asukkaat ja osakkaat. Ja, että kaikille viesti tarkoittaa samaa asiaa.

Toisaalta, vuorovaikuttamisen näkökulmasta, osakkaille ja asukkaille on tärkeää tulla kuulluiksi asumiseen liittyvissä asioissa ja vaikuttaa omalta osaltaan mahdollisesti korjausta vaativiin viestinnällisiin asioihin.

Viestinnän toteuttamisen tulisikin aina lähteä taloyhtiön asukkaiden ja hallinnon yhteisistä tarpeista. Isännöitsijällä ja huoltoyhtiöllä on omat velvoitteet työssään, johon he tarvitsevat tietoa taloyhtiöstä ja sen asukkaista. Ja toisaalta hallituksella ja osakkailla on omat toiveensa ja odotuksensa isännöitsijän ja huoltoyhtiön suuntaan. Tai mahdollisen urakoitsijan suuntaan, jos taloyhtiössä on meneillään isompi korjausurakka.

Kun vuorovaikutus kaikkiin toimijoihin on kunnossa, on helpompaa valita yhdessä ne kanavat, joilla kukin taho haluaa tulla tavoitetuksi; olivatpa ne sitten puhelinsoittoja, keskusteluja pihalla, paperitiedotteita postiluukusta tai ilmoitustaululla, sähköpostiviestejä tai jonkin teknisen alustan kautta toteutettua viestintää.

Uusien viestintäkanavien käyttöönotto tai vastaanottajalähtöisyyden hyödyntäminen voi olla helpointa aloittaa vaikkapa yhteisessä suunnitelutyöpajassa, jossa viestinnän asiantuntijaa voi käyttää ajatusten ja toiveiden sparraajana. Tällöin neutraalin osapuolen kanssa voidaan löytää yhdessä ratkaisuja, joista hyötyvät kaikki taloyhtiön viestintään osallistuvat: asukkaat, osakkaat, isännöitsijä ja huoltoyhtiö.

Anja Mertanen

www.taloyhtioviesti.fi

One4all Vieraskynä tarjoaa lukijoille asiantuntijoiden näkökulmia taloyhtiöiden viestinnän ja hallinnon kannalta oleellisista asioista.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti