Setlementtiasunnot

Asukasviestintää uudella tavalla

"Täähän on tosi hyvä!", iloitsi Havukosken asukkaamme uusista digitaalisista porrasnäytöistä. Kokeilu on aloitettu One4Allin kanssa Setlementtiasuntojen toimistossa sekä viidessä talossa: Viikki, Muurala, Havukoski, Kiltakartano ja Jätkäsaaren Sukupolvienkortteli. Näiden talojen kokemusten jälkeen näyttöjä asennetaan myös muihin taloihimme. Tiedottamisen lisäksi näytön kautta voidaan varata tiloja ja toimintoja. Asumiseen liittyviä asioita, tapahtumia ja aktiviteettejä voidaan viestiä asukkaille reaaliaikaisesti ja sen avulla voi tehdä esimerkiksi kyselyjä.

Toukokuussa otettiin asukaskäyttöön porrasnäyttöjen lisäksi uusi asukasviestintäapplikaatio PNT®mobile, jossa on monia asumista ja viestintää tukevia toimintoja, mm. tilojen varauskalenterit. Sovelluksen voi ladata Androidille ja iOSille ja se on käytettävissä myös selaimella. Sen kautta voi mm. ilmoittaa asukkaiden kesken erilaisia asioita ja vaikka osallistua virtuaaliseen kirpputoriin.


As Oy Anjankuja 3

Espoolainen taloyhtiö panostaa digitaaliseen viestintään porrasnäyttöjen avulla.

"Kuulimme One4all Finland Oy:n porrasnäytöistä Matinkylän huollon kautta. Samaan aikaan meillä oli tarve kehittää taloyhtiön viestintää asukkailta saamamme palautteen perusteella. Teimme hallituksessa päätöksen ottaa porrasnäyttö koekäyttöön ja testata sen toimivuutta yhtenä tiedottamisen kanavana. Jo ennen testausjakson päättymistä päätimme hankkia molempiin taloihin porrasnäytöt", kertoo Kimmo Ruuskanen, Asunto Oy Anjankuja 3 hallituksen puheenjohtaja.

Näytön asentaminen ja käyttöönotto oli helppoa. Ensimmäisen näytön asennuksesta huolehti One4all henkilökunta ja toisen asensimme itse. Aluksi näytöt käyttivät 3G/4G yhteytä, mutta päivitimme ne myöhemmin käyttämään taloyhtiön omaa kiinteää internet-yhteyttä, Ruuskanen jatkaa.

Taloyhtiössä talonmiehenä toimiva Jaakko Vantaan mukaan hallintajärjestelmä on tehty niin helpoksi että ei tarvinnut edes opetella käyttöä. Tiedotteiden ja asukastietojen päivitys onnistuu häneltä minuuteissa, eikä enää tarvitse juosta monelle ilmoitustaululle kiinnittelemään lappusia ja lippusia.

Myös Ruuskanen on samoilla linjoilla. "Sisällöntuottaminen järjestelmään on helppoa ja käyttöliittymä selkeä. Olemme mobiiliversioon laittaneet lisäksi näkyviin mm. Taloyhtiön asukasohjeet ja materiaalia englanniksi. Aikaisemmin hallituksen puheenjohtaja, talonmies sekä isännöitsijä ovat hoitaneet tiedotteiden päivitystä. Päätimme kuitenkin tänä keväänä valita hallituksesta tiedotusvastaavan. Kokonaisuutena laitteisto on osoittanut hyväksi.

Lopuksi Ruuskanen antaa hyvän vinkin porrasnäyttöä hankkivalle: "Näytön paikka tulee valita huolella, jotta se on luettavissa mahdollisimman helposti."