Ota yhteyttä

Asukasviestintä luo yhteisetua

Asukasviestinnän tulevaisuus on digitaalinen

Kitte visioi vuokratalojen asukasviestinnän kehittyvän lähivuosina harppauksin. Asukkaat odottavat yhtiöiltä yhä enemmän viestintää ja pitävät sitä yhtiön tarjoamana keskeisenä palveluna. 

– Digitalisaation ansiosta viestinnän mahdollisuudet kehittyvät tänä päivänä todella nopeasti. Tärkeintä on, että ymmärtää muutostahdin ja on vastaanottavainen kaikelle uudelle. Muuten jää helposti markkinoista jälkeen.

Kitte ei ihmettele, että monissa yhtiöissä tilanne on päässyt jopa yllättämään. Harppaus uuteen aikaan ja vaateisiin on tapahtunut niin nopeasti. Digitalisaation kehitystä ei kuitenkaan voi enää pysäyttää. Viisainta on katsoa rohkeasti kohti tulevaa.

Ihmiset yhä valmiimpia digiviestintään

– Tulevaisuutta pohdittaessa on hyvä muistaa, että ihmiset ovat yhä valmiimpia vastaanottamaan digitaalisia palveluita. Silti perinteisiäkään viestintäkanavia ei pidä unohtaa. Modernien digipalveluiden lisäksi tarvitaan vielä toistaiseksi esimerkiksi huoneistokohtaisia tiedotteita ja asiakaslehtiä. Uskoisin monikanavaisuuden olevan tulevaisuudessa yhä tarpeellisempaa. 

Kitten mielestä keskeistä on, että yhtiö hallinnoi viestintäänsä hyvällä suunnittelulla ja suosittelee esimerkiksi rajaamaan selkeästi kanavat, joissa viestitään asukkaille. 

– Nykyaikaisessa pirstaloituneessa viestintäkentässä tulee helposti riittämättömyyden tunne, jos yrittää olla kaikessa mukana. Työ helpottuu ja selkeytyy, kun määritellään rajat toiminnalle ja varmistetaan, että  kaikki asukkaat saavat tärkeät viestit.

Viestintä pyörittää maailmaa, se kuuluu kaikkeen toimintaamme niin työelämässä kuin vapaa-ajalla. Tulevaisuus on niiden, jotka ymmärtävät viestinnän merkityksen.

Viestintä luo pohjaa hyvinvoinnille

One4all on keskittynyt kehittämään ja tuottamaan digitaalisia asukasviestintä- ja asukaspalveluratkaisuja. Konkreettisina tuotteina kuvattuna kyse on muun muassa porrasnäytöistä ja mobiilisovelluksesta.

– Pyrimme ratkaisujemme avulla antamaan yhtiöille mahdollisuuden viestiä asukkaille digitaalisesti siten, että kaikki asukkaat pääsevät tiedon äärelle. Viestintä luo pohjan hyvinvoinnille, johon kaikilla pitäisi olla oikeus, toteaa Kitte ja kahden lapsen äitinä löytää perustelut perheen sisäisestä viestinnästä.

– Viestinnän tärkeys lähtee jo vauvatasolta ja muissakin perhesuhteissa viestintä on kaiken a ja o. Miksi se ei olisi tärkeää asumisessa? Viestintä on se keino, jolla vaikutetaan, kun halutaan muutosta johonkin asiaan. 

Asukkaiden ja yhtiön etu

Vaikka asukasviestintä on erittäin tärkeä asia asukkaille, se tuo merkittäviä etuja myös yhtiöille.

– Monet meidän asiakkaistamme ovat todenneet, että viestinnän avulla on saatu aikaan esimerkiksi säästöjä energiakuluissa tai vähennettyä vuokranmaksuongelmia, kun viestintäkynnystä on madallettu. Viestintää ei kannata ajatella vain pakon sanelemana hommana vaan vaikuttamiskeinona yhtiön asettamille tavoitteille.

Kittellä itsellään on takavuosilta omaa kokemusta vuokralla asumisesta. Se avasi silmät asukkaan arkeen.

– Huomasin monessa kohdassa, että elämä tulisi helpommaksi, jos esimerkiksi saunavuoron olisi voinut varata netissä. Mietin tuota myös yrityksen kannalta. Aika paljon joudutaan tekemään fyysistä työtä asioiden hoitamiseksi, kun vastaanotetaan varauksia puhelimitse ja printtilistoja kuljetetaan saunojen ilmoitustaululle viikoittain. 

Asunnon remontoiminen puolestaan kirkasti viestinnän monikanavaisuuden tarpeen.

– Asuntooni oltiin tulossa tekemään pientä remonttia. Huoltomies oli jättänyt perjantaina lapun postilaatikkoon kertoen siinä, että on tulossa maanantaiaamuna käymään. Kävin postilaatikolla harvoin enkä nähnyt lappua ja maanantaiaamuna yllätyin epämiellyttävästi. Monikanavainen tai ainakin paremmin tavoittava viestintä olisi tässäkin asiassa auttanut varmasti, naurahtaa Kitte.

Yhteisöllisyys on yhteisetu

Kitte puhuu mielellään viestinnän vaikutuksesta myös yhteisöllisyyteen. Siihen turvallisuuden tunteeseen, joka syntyy, kun voi olla naapuriin yhteydessä hädän tullen, vaikkei sen paremmin toista tuntisikaan. Sille on muuttuvassa maailmassa yhä suurempi tilaus ja toisaalta myös mahdollisuuksia nimenomaan digitaalisten viestisovellusten ansiosta. 

– Yhteisöllisyys tarkoittaa minulle ennen kaikkia ”helppoja” välejä naapureihin, mikä luo asumisviihtyisyyttä. Helpolla en tarkoita yltiösosiaalisuutta, mikä ehkä sanasta yhteisöllisyys monelle välittyy. Yhteisöllisyydelle pitäisi ehkä keksi uusi nimitys, vaikka yhteisetu, jotta sen merkitys kaikille ihmisille avautuisi paremmin. Siitähän nimenomaan on kyse, kaikkia palvelevasta yhteisestä edusta, pohtii Kitte. 

Hän tunnustautuu tavalliseksi suomalaiseksi, jolle ei ole luontevaa olla yltiösosiaalinen. Yhteydenotto naapuriin tapahtuu joskus helpommin sähköisesti kuin ovikelloa soittaen.

Korona vahvistanut verkkopalveluiden merkitystä

Ihmiset ovat yhä tottuneempia hoitamaan arjen elämään liittyviä palveluja verkon kautta. Koronakriisi on vain vahvistanut digitaalisuuden merkitystä. One4all:n tarjoamista palveluista erityisen kysyttyjä ovat erilaiset varauskalenteripalvelut.

– Teimme vastikään omiin tuotteisiimme ison kalenteriuudistuksen, jotta palveluiden tarjoaminen ja varaaminen olisi entistä helpompaa, kertoo Kitte.

One4all tarjoaa viestintäpalveluita, mutta ei tyrkytä. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.

– Toki käymme esittelemässä tuotteitamme, mutta homma käynnistyy vasta sitten, kun yhtiölle tulee oikeasti tarve järjestelmillemme. Olemme jollekin yhtiölle suositelleet myös pelkästään halvemman mobiilipalvelun käyttöönottoa, jos emme ole pitäneet järkevänä porrasnäyttöjen hankintaa. On kaikkien etu, että palvellaan kunkin yhtiön todellisia viestintätarpeita. Silloin asukkaatkaan eivät maksa turhista palveluista vuokrissaan, Kitte perustelee.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti