Isännöintialalla menossa iso murros

 

Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva uskoo, että seuraavan kymmenen vuoden aikana tehdään isännöintialalla iso loikka kohti asiakasta palvelevampaa viestintäkulttuuria.

- Tulevaisuus tuo varmasti tullessaan parempia digitaalisia portaaleja, joista asukkaat ja hallitusten jäsenet saavat kaiken tarvittavan tiedon roolinsa mukaisesti. Niistä pitää tehdä myös vuorovaikutteisia ja viestintää arkistoivia palveluita. Silloin isännöintitiimit saadaan toimimaan tehokkaammin, eikä isännöinti olisi jatkossa niin henkilösidonnaista kuin se nyt on, visioi Mia, joka otti Isännöintiliiton ohjat käsiinsä reilu vuosi sitten.

Mian mukaan muutosta kohti digitaalisia järjestelmiä tarvitaan viestinnän kehittämisen lisäksi myös isännöinnin työn tuottavuuden takia. Yhteiskunnassa on myös kasvamassa sukupolvi, joka odottaa digitaalisten palveluiden toimivan. Heille ei enää riitä, että isännöitsijä lähettää tiedotteita postitse. Niin tapahtuu yhä edelleen monissa alan yrityksissä.

Mia kuvaa tilannetta erityisesti asunto-osakeyhtiöiden isännöintiin liittyen. Isojen vuokrataloyhtiöiden isännöinnissä tulevaisuus on jo täällä muun muassa One4all:n tarjoaman PNT®mobile-asukassovelluksen kautta. Palvelu on käytössä laajasti vuokrataloyhteisöissä. Asunto-osakeyhtiöt ovat olleet vähän hitaampia lähtemään mukaan digitaalisen viestinnän kehittämiseen.

Digisukupolvi tulossa

- Isännöintialalla on paljon pieniä ja keskisuuria toimijoita, joilla ei välttämättä ole ollut resursseja miettiä strategiaansa ja kehittää sitä kautta toimintojaan. Toisaalta moni taloyhtiökään ei ole vaatinut toimintatavan muutosta, jos tietyt perusasiat on hoidettu sovitusti, pohtii Mia.

Nuoren sukupolven yrittäjien tekemä muutos alalle on kuitenkin jo näkyvissä. He kehittävät aktiivisesti sähköisiä palveluita ja hyödyntävät monipuolisesti eri viestintäkanavia. Myös One4all:n tarjoamat asukasviestinnän digitaaliset palvelut ovat osa kyseistä kehitystä.

- Kieltämättä on aika mielenkiintoista olla luotsaamassa Isännöintialaa juuri tänä aikana. Toimintakulttuurin muutos tulee olemaan lähivuosina todella iso, hehkuttaa Mia.

Myös Isännöintiliitossa on tehty muutoksen eteen töitä jo pidempään muun muassa tuottamalla yrityksille käytännön työkaluja viestinnän tekemiseen.

- Se työ alkaa näkyä asiakastyytyväisyyskyselyissä viestinnän arvosanojen parantumisena ja asiakastyytyväisyyden kasvuna, iloitsee Mia.

Isännöintialalla on kymmenen vuoden sisällä tapahtumassa iso muutos myös sukupolvenvaihdoksen myötä. Noin 70 prosenttia tällä hetkellä toimivista isännöitsijöistä on tuon ajan sisällä jäämässä eläkkeelle.

Palveluiden vaihteluväli saatava pienemmäksi

Isännöintiliitto ja Kiinteistöliitto julkaisivat vastikään KTI Kiinteistötieto Oy:n toteuttaman Isännöinnin laatu 2020 -tutkimuksen. Sen mukaan valtaosa isännöinnin asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Mia ei silti halua alan tuudittautuvan tyytyväisyyteen. Alalla on yhä liian suuri vaihteluväli palvelun laadun suhteen.

- Yhä useamman isännöintiyrityksen pitäisi nähdä nuorten toimijoiden tavoin asia palvelujen kehittämisen kautta. Korostaisin yhä enemmän myös toiminnan läpinäkyvyyden lisäämistä. Hallitusten täytyy saada tietää, miten isännöintiyritys toimii hoitaessaan taloyhtiötä. Sitä kautta parannetaan entisestään alan luotettavuutta, pohtii Mia ja korostaa, että tulevaisuudessa toiminnan jatkuvalla kehittämisellä on yhä suurempi merkitys isännöintiyrityksen menestymisessä markkinoilla.

- On tärkeää, että varataan aikaa strategian pohtimiseen ja mietitään perinteisiä, kehitystä estäviä työtapoja uusiksi. Sitä kautta helpotetaan työn tekemistä, innostetaan osaavia ihmisiä alalle ja saadaan tuottavuutta aikaan. Pelkkä isännöitävien kohteiden määrän kasvattaminen ei riitä, jos toimintajärjestelmät eivät ole kunnossa, korostaa Mia.