Ota yhteyttä

Yhteisöllisyyden tukemista digitaalisella palvelualustalla – Merimieseläkekassan Harppuunakortteli

Turun linnan kupeeseen, aivan kaupungin keskustan tuntumaan nouseva Merimieseläkekassan Harppuunakortteli on tuhannen asukkaan urbaani kyläyhteisö. Kortteli tulee olemaan kahdentoista kerrostalon ekologinen ja kodikas kokonaisuus, jossa asukkaiden yhteisöllisyyttä tuetaan digitaalisella palvelualustalla. Sijainniltaan ainutlaatuinen kortteli on suunniteltu sydämellä ja äärimmäisellä ammattitaidolla.

Talojen noin 500 erikokoista asuntoa tarjoavat valmistuttuaan urbaanin kodin tuhannelle tyytyväiselle asukkaalle. Korttelin asukkaiden käytössä on korttelitalon ja turvallisen sisäpihan lisäksi myös uudenlainen, asumismukavuutta ja turvallisuutta lisääviä palveluita mahdollistava digitaalinen alusta. Kortteli on lähes kokonaan energiaomavarainen.

Laadukas rakentaminen ja asuminen edellyttää asukaslähtöisyyttä myös isännöinniltä

Kävimme tutustumassa Harppuunakortteliin ja sen isännöitsijöihin, Jan Lindrosiin ja Sari Saarenpäähän, jotka tekivät välittömästi vaikutuksen palveluasenteellaan ja asukaslähtöisyydellään.

”Isännöitsijänä on erityinen ilo olla mukana Harppuunakortteli kaltaisen kohteen arjessa, jossa yhteisöllisyys ja muut kestävät ratkaisut on mietitty huolellisesti jo suunnitteluvaiheessa ja toteutettu pieteetillä”, Sari ja Jan kertovat esitellessään korttelin tulevaa asukastaloa, joka on tällä hetkellä pohjoismaiden hulppein työmaatoimisto. Jatkossa asukkaat voivat levittää vaikkapa viltin talon viherkatolle ja nauttia piknikistä ja näkymistä Turun linnan suuntaan.

Asukkaan arkea huomioivalla viestinnällä saadaan isännöitsijöiden havaintojen mukaan luotu tehokkaasti positiivista yhteishenkeä kortteliin. Kun kyseessä on uusi kohde, on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten viestitään. On tärkeää luoda luottamuksellinen ja hyvä asiakassuhde asukkaisiin heti alusta asti.

Erityisesti nyt, kun osa korttelista on vielä suunnittelu- ja rakennusvaiheessa, valmiiden talojen asukkaiden arjen sujumisen kannalta ajantasainen, tiivis ja nopea viestintä vaikkapa työmaan etenemisen aiheuttamista muutoksista kulkureiteissä on erityisen tärkeässä roolissa. Sari ja Jan myös kiittävät aktiivisia ja positiivisia asukkaita, joiden kanssa on ollut ilo aloittaa yhteistyötä.

Ajantasainen viestintä ja isännöitsijän joustavuus pelastivat saunaillan

Kun tilanne vaatii nopeaa toimintaa, asukassovelluksen kautta viestiminen asukkaille on käytännössä havaittu toimivimmaksi tavaksi. Eräs kesäinen lauantai-ilta olisi saattanut saada toisenlaisen sävyn ilman sovellusta ja sen push-ilmoitusominaisuutta, sillä taloyhtiössä koettiin tuolloin samanaikaisesti sekä hissi- että saunaongelmia.

Asia korjaantui kuitenkin nopeasti, kiitos Janin. “Viestin kirjoittaminen ja lähettäminen push-ilmoituksena on erittäin yksinkertaista ja nopeaa, joten sen teki mielellään jopa lauantaina kotisohvalta käsin.”

Digitaalinen viestintä mahdollistaa laadukkaan viestinnän

Kun viestinnästä on karsittu työläät ja aikaavievät työvaiheet pois, kynnys asukasviestinnälle on laskenut, isännöitsijät kertovat. Sovellus on mahdollistanut sen, että nyt itse viestintään on mahdollista käyttää enemmän aikaa, kun monistamista ja laputtamista ei enää entiseen tapaan tarvitse tehdä. Toki on edelleen niitä, jotka eivät älylaitteita käytä, mutta heitä palvellaan muilla tavoilla.

Isännöitsijät haluavatkin kannustaa asukkaita käyttämään vielä aktiivisemmin tarjolla olevaa asukassovellusta, jotta asumiseen liittyvä tarpeellinen tieto saadaan kohdennettua mahdollisimman monelle.

Tällä hetkellä on harkinnassa, että kortteliin otettaisiin käyttöön myös asukassovelluksen tarjoama maksumahdollisuus. Se helpottaisi huomattavasti laskutusrumbaa sekä olisi myös resurssinäkökulmasta viisas ratkaisu tehokkaan tilojen käytön ja asukkaiden tarpeisiin vastaamisen mahdollistamiseksi.
 

Vastuullisuus ja vastuullinen rakentaminen

“Harppuunakorttelin rakennuttajana meidän tavoitteena on luoda korttelista Euroopan paras monin eri tavoin”, kertoo Merimieseläkekassan hallinto- ja viestintäpäällikkö Marina Paulaharju. “Asumisen digitaalisuuden tuominen mukaan kortteliin on yksi näistä asioista. Muita ovat muun muassa ekologisuus, energiatehokkuus, hiilijalanjälki, asumisen kustannukset, turvallisuus ja yhteisöllisyys.”

Korttelin toiminnallinen ja lähes hehtaarin kokoinen kaikenikäisille sopiva upea piha-alue, lämmitys- ja hulevesijärjestelmät vaahtolasikerroksineen, maalämpökaivoineen ja aurinkopaneeleineen ovat näistä tekijöistä käytännön esimerkkejä. Asukkaiden yhteisöllisyyttä ja korttelin sisäistä viestintää tehostaa One4allin asumisen palvelualusta mobiilisovelluksineen ja porrasnäyttöineen. Kun koko kortteli taloineen on valmis, myös kivijalassa toimivat yritykset voivat liittyä järjestelmään ja tarjota asukkaille erityisetuja.

 “Suomalaisena työeläkealan toimijana Merimieseläkekassalle vastuullisuus ja vastuullinen rakentaminen ovat tärkeitä arvoja. Harppuunakortteli on erinomaisen vastuullinen asuinkortteli, jota on ilo markkinoida ja myydä eri ikäisille ja taustaisille ostajille”, Marina toteaa lopuksi.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti