Ota yhteyttä

Vieraskynä: Taloyhtiön viestinnän ja asukastyytyväisyyden mittaaminen

Viestintää ja asukastyytyväisyyttä voi ja mielestäni kannattaa mitata taloyhtiöissä säännöllisesti. Ennen mittaamista on kuitenkin hyvä palata viestinnän suunnitteluun. Suunnitteluvaiheessa viestinnälle asetetaan tavoitteita, jotta muutosta ja kehitystä on mielekästä mitata ja arvioida.

Asukastyytyväisyyden ja sen muutosten mittaaminen on hyvä aloittaa nykyhetken kartoituksella. Mihin asioihin viestinnässä asukkaat ovat tyytyväisiä ja mihin he toivovat parannusta. Kysymykset kannattaa asettaa niin tarkoiksi, että niistä on hyötyä taloyhtiön hallitukselle, kun se ryhtyy suunnittelemaan viestintää. Jos asukkailta kysytään yleisesti tyytyväisyyttä viestintään, on paljolti mahdollista, että vastauksina tulee tyytymättömyydestä kertovia viestejä. Mutta, jos kysytään esimerkiksi kuinka usein,mistä asioista ja millä kanavilla asukaat toivovat saavansa viestejä hallitukselta ja/tai isännöitsijältä, niin päästäänkin arvioimaan sitä, miten paljon kehitettävää viestinnän tiheydessä ja aiheissa on.

Tämän jälkeen voidaa asettaa jo ensimmäisiä tavoitteita: jos taloyhtiö on viestinyt aiemmin vaikkapa neljä kertaa vuodessa ja tämä on sisältänyt yhtiökokouskutsun, talkookutsut keväällä ja syksyllä sekä ilmoituksen joulusaunasta. Ja asukkaat ovat toivoneet säännöllisempää viestintää, mutta ehkä eivät ole osanneet nimetä aiheita mistä toivovat viestejä, niin yhteisessä viestinnän suunnittelutyöpajassa hallitus voi päättää viestivänsä esimerkiksi kerran kuukaudessa ja valita joka kuukaudelle oman teeman. Ja viestit lähetetään asukkaiden toivomilla tavoilla; joissakin taloyhtiöissä se voi tapahtua yhteisten verkkosivujen kautta, toisissa sähköpostilla tai postiluukusta pudotetulla tiedotteella tai erilaisten viestintäkanavien yhdistelmänä.

Seuraavassa kyselyssä, suunnilleen vuoden päästä, voidaan asukkailta kysyä uudelleen viestinnän tiheydestä, sisällöistä ja kanavista; onko se kuluneen vuoden aikana ollut riittävää. Ja ovatko asukkaat olleet tyytyväisiä viestien sisältöön. Ensimmäisten vuosien ja kyselytulosten jälkeen niin viestinnän kuin toiminnankin tavoitteita on helpompi asettaa täsmällisiksi.

Taloyhtiöissä, niin kuin missä tahansa organisaatiossa, viestinnän johtaminen, suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen ovat pitkäjänteisen työn takana.

Anja Mertanen

www.taloyhtioviesti.fi

One4all Vieraskynä tarjoaa lukijoille asiantuntijoiden näkökulmia taloyhtiöiden viestinnän ja hallinnon kannalta oleellisista asioista.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti