Ota yhteyttä

Asukastoimikunnat tukevat yhteisöllisyyttä – Setlementti­asunnot

Setlementtiasunnoilla on ympäri Suomea useita asukkaista muodostettuja asukastoimikuntia, joiden tarkoituksena on antaa asukkaille vaikutusmahdollisuuksia ja päätösvaltaa heidän omaa asumistaan koskevissa asioissa. Toimikuntien järjestämissä asukaskokouksissa käsitellään muun muassa talokohtaisia ajankohtaisia asioita sekä muita asukkaiden toivomia aiheita. Kokousten vetäjinä toimivat puheenjohtajat.

Digitaalinen viestintäjärjestelmä asukastoimikunnan apuna

Kalasataman asukastoimikunnassa toimiva puheenjohtaja, eläkkeellä oleva Liisa Vähäjylkkä, hyödyntää digitaalista viestintäjärjestelmää puheenjohtajatehtävissään. “Olen aina halunnut kokeilla kaikenlaista uutta, siksi varmaan tämän järjestelmän käyttöönotto on ollut mielekästä”, Liisa kertoo positiivisella asenteellaan.

“Teen kokouskutsun asukkaille viimeistään viikkoa ennen kokousta sekä digitaaliseen porrasnäyttöön että asukassovellukseen”, kertoo Liisa. ”Myös kokouspöytäkirjat ovat sovelluksessa kaikkien talon asukkaiden luettavissa. Vien ne myös tulosteena asukastilaan omaan kansioon varmuuden vuoksi.”

Liisa on innoissaan digitaalisen viestintäjärjestelmän mahdollisuuksista. Ennenkaikkea ohjelmien käyttäjäystävällisyys on hänestä tärkeää. 

“Työelämässä olin mukana erilaisten sähköisten opetusohjelmien ja verkkokurssien kehityshankkeissa, joissa kävin läpi ohjelmien käytettävyyttä nimenomaan käyttäjän näkökulmasta”, kertoo Liisa. “Kokemuksesta voin sanoa, että tämän viestintäjärjestelmämme käyttö oli kyllä aika mutkatonta!”

Setlementtiasunnot tarjoaa asukkaiden käyttöön tehokkaat digitaaliset viestintävälineet

Setlementtiasuntojen asukastoimikunnille on personoitu kullekkin oma tiedotemoduuli. Puheenjohtajat lähettävät kokouskutsuja ja tiedotteita sekä lisäävät dokumentteja selainpohjaisen Manager-hallinta­järjestelmän kautta niin, että ne ovat asukkaiden nähtävillä digitaalisten näyttöjen ja asukassovelluksen kautta. 

“Käytän toisinaan sekä hallinta­järjestelmää että asukassovellusta älypuhelimeni kautta”, Liisa kertoo. “Hallintajärjestelmää on silti minusta mukavinta käyttää tietokoneella selaimesta käsin.”

Digitaalinen varauskalenteri yhteisten tilojen ja tavaroiden varaamiseen

Digitaaliset varauskalenterit on otettu Settlementtiasunnoilla monipuolisesti käyttöön, sillä useiden yhteistilojen ja -koneiden varaamisen lisäksi käytössä on myös varauskalentereita muun muassa grillin, pajan tai porakoneen varaamiseen.

“Itse varaan lähinnä yhteistä asukastilaa itselleni ja asukastoimikunnan käyttöön”, Liisa kertoo. “Asukkaat täällä meillä varaavat tiloja ahkerasti ja usein avustan heitä varauskalenterin käyttöönotossa alkuun.”

Yhteiskehittämisellä käyttäjäystävällisiä digitaalisia palveluja

Asukastoimikuntien puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat syksyllä Kalliolan setlementtitalolle kehityspalaveriin, jossa käytiin varauskalenteri- ja viestintäjärjestelmää läpi asukkaiden näkökulmasta.

“Uskomme käyttäjien kanssa tehtävään yhteiskehittämiseen. Se on keino nopeaan onnistumiseen ja käyttäjien omaksi koetun palvelun muodostumiseen”, kertoo Setlementtiasuntojen palvelumuotoilija Sanna Uotila. 

“Setlementti­asunnot on ottanut palvelumme aktiiviseen käyttöön. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tukena kehittämässä järjestelmää juuri heille sopivaksi”, toteaa digitaalisia viestinnän ja asumisen palveluja kehittävän One4allin toimitusjohtaja Kitte Hamilton. “Tuntemalla palveluitamme käyttävän kohderyhmän tarpeet saamme kehitettyä parhaat ratkaisut.” 

Liisallakin on tavoitteena ottaa Kerro-asukassovellus tehokkaampaan käyttöön. Suunnitteilla on opastaa muitakin asukkaita sovelluksen käyttöönotossa seuraavassa asukaskokouksessa. “Sovellusta voisi hyödyntää enemmän esimerkiksi hävikkiruoan vähentämisessä”, Liisa toteaa. “Usein tulee leivottua liikaa, joten olisi mukava välittää ruokaa eteenpäin naapureille. Kirpputorin ja ilmoitustaulun voisimme myös ottaa yhdessä tehokäyttöön!”

Artikkeli on julkaistu alunperin 28.10.2019.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti