Digitaalinen viestintä lisännyt asukastyytyväisyyttä Nurmijärven Kodit Oy:llä

Marjut Joensuu (1).jpg

 

Nurmijärven Kodit Oy on parin viime vuoden aikana kehittänyt sähköistä asukasviestintää monella tavalla. Tulokset näkyvät asiakastyytyväisyyskyselyssä.

- Viime vuoden kyselyssä asukkaat toivoivat tiedonkulun parantamista. Olemme reagoineet toiveisiin nopeasti ja uudistaneet muun muassa verkkosivumme, perustaneet yhtiölle Facebook-sivut ja ottaneet käyttöön uudiskohteissa One4all:n porrasnäytöt. Vastikään toteutettu uusi kysely osoitti, että tyytyväisyys tiedotukseen on nyt hyvällä tasolla, iloitsee toimitusjohtaja Marjut Joensuu.

Asukastyytyväisyyskyselykin tehtiin uudella tavalla tekstiviestikyselynä. Vastausprosentti oli korkeampi kuin perinteisellä toteutustavalla.

SYSTEMAATTINEN VIESTINTÄ TEHOSTAA TOIMINTAA

Marjut näkee asukasviestinnän tarpeet laaja-alaisesti. Tiedottamisen ja viestinnän tarve koskee kaikkea heidän toimintaansa asuntojen hakutilanteesta asukkaan poismuuttoon ja kaikkea toimintaa siltä väliltä.

Viestintäkanavina yhtiössä käytetään sähköisten välineiden lisäksi tarpeen mukaan perinteisiä paperitiedotteita ilmoitustauluilla tai asuntokohtaisesti jaettuna. Myös asukastilaisuudet ja erityisesti talotoimikunnat ovat tärkeitä viestintäkanavia kumpaankin suuntaan.

- Systemaattisella asukasviestinnällä vähennetään työmäärää toisaalla ja tehostetaan esimerkiksi huollon toimintaa. Siksi olemme tiedottaneet esimerkiksi yhteystiedoista tehokkaasti, jotta asukkaat tietävät olla tarvittaessa suoraan huoltoon yhteydessä, kertoo Marjut.

Myös asukastoimintaa on edistetty nimenomaan viestinnän keinoin. Tuloksena on saatu lisättyä talotoimikuntien tai yhteyshenkilöiden eli talokummien määrää taloissa.

- Olemme laatineet verkkosivuille asukastoiminnan ohjeistuksia. Ensi vuonna meillä otetaan käyttöön myös määräraha, jota talotoimikunnat voivat hakea asumisviihtyisyyden edistämiseen esimerkiksi kerhohuoneen kunnostamiseksi, Marjut kertoo.

PORRASNÄYTÖT OSOITTAUTUNEET TEHOKKAIKSI KANAVIKSI

Nurmijärven Kodit Oy:llä on tällä hetkellä 1 808 vuokra-asuntoa. Kaksi uudiskohdetta on valmistunut vuoden sisällä. Kumpaankin hankittiin One4all:n porrasnäytöt.

- Työntekijät ovat kokeneet porrasnäytöt käteviksi kanaviksi saada nopeasti tietoa asukkaille. Näytöt osoittautuivat tehokkaiksi tiedottamiskanaviksi muuttoon liittyneissä erilaisissa ohjeistustilanteissa. Ne vähensivät myös työmäärää, kun tiedotteita ei tarvinnut jakaa taloihin, kertoo Marjut.

Porrasnäyttöjen hankintaa harkitaan myös tuleviin isompiin kerrostalohankkeisiin. Nurmijärven Kodeilla on tavoitteena tehdä lähiaikoina myös peruskorjaussuunnitelma vanhoihin taloihin. Myös siinä yhteydessä harkitaan porrasnäyttöjen hankintaa erityisesti, jos asukkaat asuvat talossa korjausten aikana.

- Emme ole miettineet asiaa niinkään eurojen kannalta vaan helpottaaksemme yhteydenpitoa asukkaisiin, perustelee Marjut.

VIESTINTÄ VAIKUTTAA MYÖS VUOKRA-ASUMISEN IMAGOON

Marjut uskoo viestinnän keinoin vaikutettavan myös kuntayhtiöiden kannalta tärkeään asiaan, vuokra-asumisen maineeseen.

- Asukastyytyväisyyskyselyssä nousi esiin erityisesti se, että meillä asuu paljon pitkäaikaisia asukkaita ja että talomme ovat rauhallisia ja hyviä asuinpaikkoja.  Meillä on menossa markkinointikampanja, jossa sähköisen viestinnän keinoin kerromme vapaista asunoistamme ja näytämme kuvin, kuinka kivoja asuntoja meillä on tarjolla. Haluamme tehdä pitkäjänteisesti töitä sen eteen, että vuokra-asuminen ymmärretään sopivan myös pysyväksi asumismuodoksi, toteaa Marjut.

Kaikki asiakastarinat
5.2.2021 klo 8.40
11.12.2020 klo 13.00
11.12.2020 klo 12.52
19.11.2020 klo 12.52
9.9.2020 klo 11.47
22.6.2020 klo 12.21
23.1.2020 klo 8.54
14.11.2019 klo 13.23
28.10.2019 klo 11.00
20.8.2019 klo 13.20
15.3.2019 klo 12.47
21.11.2018 klo 11.17
2.11.2018 klo 15.22
16.10.2018 klo 12.06
16.2.2018 klo 13.07
29.1.2018 klo 11.08
11.1.2018 klo 13.30
11.1.2018 klo 9.45
6.12.2017 klo 21.27
6.12.2017 klo 21.22