Ta kontakt

Bostadsföretag kan stödja invånarnas delnings- och cirkulär ekonomi på ett enkelt sätt

Tänk om det fanns en enkel metod för invånarna i bostadsföretaget att dela föremål och livsmedel? Bland de många användbara funktionerna i One4all Mobile invånarapplikationen finns möjligheten att även införa en loppmarknad och en matmarknad för bostadsföretaget. Som separata moduler, eller tjänster, är loppmarknaden och matmarknaden en enkel och smidig metod för att stödja invånarna i genomförandet av cirkulär ekonomi mellan grannar i invånarappen.

Bostadsföretagets loppmarknad och matmarknad stödjer invånarna i förändringen av konsumtionsvanor

Det är fantastiskt att delad ekonomi och cirkulär ekonomi är alltmer populära idag och konsumenter strävar efter att använda befintliga föremål och kläder. Många konsumenter är medlemmar i sociala medier-grupper för loppmarknader, där de cirkulerar sina onödiga föremål, och allt fler skaffar sina nödvändigheter, möbler och kläder direkt second hand.

Många förkortningar relaterade till handel har blivit bekanta för dem som handlar i dessa grupper, men tyvärr är även svårigheterna med att förhandla, schemaläggning av affärer och att hålla avtal med främlingar välkända.

Bostadsföretagets egna loppmarknad och matmarknad gör genomförandet av delnings- och cirkulär ekonomi något enklare för invånarna när handelspartnern är en granne från samma bostadshus. Det finns redan en bättre tillit som grund för affärerna.

På bostadsföretagets loppmarknad kan föremål hitta ett nytt hem enkelt

På bostadshusets loppmarknad kan invånaren enkelt sälja eller låna ut föremål som är i gott skick via invånar­applikationens loppmarknadssektion.

Loppmarknaden fungerar smidigt i exempelvis följande situationer:

  • Sportutrustning och kläder kan enkelt hämtas från grannens dörr och vid behov provas.
  • Ibland kan din granne precis behöva den enheten eller det föremålet som du själv vill bli av med. Det är lätt att meddela om överflödiga föremål i applikationen.
  • Grannen kan ha att låna ut en symaskin, ett ångstrykjärn eller till och med skridskorna som du behöver för tillfället – allt behöver man inte äga själv.

Föreningens matmarknad kan hjälpa till att minska invånarnas matsvinn

På matmarknaden kan man dela livsmedel som man själv inte använder men som fortfarande är ätbara och hygieniska. Att använda livsmedel som annars skulle slängas minskar invånarnas matsvinn och föreningens sopmängd.

Matmarknaden är praktisk att använda i exempelvis följande situationer:

  • Flytt eller kommande resa medför ofta behovet av att tömma kylskåp eller frys.
  • Ibland överraskar vardagen med sina tidsfrister och kylskåpet blir överfullt med mat som man inte hinner äta. Ibland är det bra att frysa in, men ibland är det praktiskt att direkt kunna erbjuda produkten vidare för användning. Speciellt om det märks att det hamnar mer i frysen än vad som tas ut.
  • Ibland samlas det matvaror i skåpet som man inte själv använder. När det finns sex paket av fyra olika sockersorter kan det vara en lättnad att bli av med några paket.
  • Efter festen blir det ofta kvar många olika godsaker som inte äts upp – en kaka eller bulle som erbjuds till grannen ger alla mer glädje att äta upp än att slänga dem som matavfall.
  • Bananklassikern; en brunfläckig banan är oätlig för en person men den är en viktig ingrediens i morgonsmoothien för en annan. Det är bättre att erbjuda bananerna för användning än att fylla husets matavfallskärl och belasta jorden.

Bostadshusets interna delnings- och cirkulär ekonomi kan öka gemenskapen mellan grannarna

Det är lättare att hälsa på grannar med ett leende på läpparna när en lånad laddare från grannen har räddat situationen före ett kritiskt möte eller när en bit tårta från en granne har sött både ens egen och ens barns mun.

Att hjälpa varandra är speciellt på det viset att både den som ger hjälpen och den som tar emot den oftast får en bra känsla av det. Bostadsföretaget kan enkelt erbjuda sina invånare ett digitalt verktyg och möjligheten att hjälpa varandra. Samtidigt lär sig invånarna lite mer om varandra och en gemenskaplig atmosfär kan börja växa fram.

* AV = Preliminär bokning YV = Privat meddelande kaikai = Axeln till axeln-mått

Denna artikel är en översättning genererad av AI från den ursprungliga artikeln på finska.

Dela: Facebook · LinkedIn · Twitter

Produkter och tjänster

Kundhistorier

Du kanske också är intresserad av

Vill du höra mer eller be om mer information?

Ring eller mejla mig – jag vill gärna höra hur vi kan hjälpa dig. En kontakt binder dig inte till någonting!

Henry Hietavala, försäljning