Ta kontakt

Digitalt språng är en fördel för både bostadsbolaget och de boende – Juli Living Finland Oy

Tänk om du kunde boka bastun, tvättstugan och klubbrummet via en app? Eller om bostadsbolagets aktuella information publicerats direkt i en invånarapplikation och på en informationsskärm? Så fungerar One4alls digitala boendetjänster i Juli Living Finland Oys fastigheter. Digitala boendetjänster sparar tid och pengar, lättar på miljöbelastningen och gör boendet enkelt och bekvämt.

När hyresgäster går in i Juli Livings fastighet kan de omedelbart hålla sig uppdaterade med bostadsbolagets nyheter och information: entrén har en digital informationsskärm, där boendeinformation och nyhetsbulletinen uppdateras i realtid.

Informationsskärmen ersätter traditionella anslagstavlor, där gammal och ny information ofta blandas ihop – och där informationen kan uppdateras med fördröjning. Den digitala informationsskärmen är en av många digitala boendetjänster som gör boendet enkelt och bekvämt för Juli Livings hyresgäster.”

Alla One4alls digitala tjänster används i våra fastigheter: informationsskärm, invånarapplikation och digital bokningskalender, inklusive passerkontroll och betaltjänst. Vissa fastigheter har även relästyrning för bastun, vilket innebär att aggregatet slår på och av enligt bastu bokningarna. Genom bokningskalendern kan invånarna boka gemensamma utrymmen, som bastu och tvättstuga eller klubbrum”, berättar Aki Baarman, Juli Living Oy:s anläggningschef.

Enkel och snabb boende kommunikation

Den digitala tjänsteplattformen möjliggör boendetjänster oavsett tid och plats: de boende är inte beroende av andra människor, till exempel fastighetsskötaren, utan kan använda tjänsterna självständigt i appen. De boende får nyhetsbulletinen via e-post och i appen, och även alla bostadsbolagets bokningskalendrar finns i appen.

Bokningskalendern kan användas för att boka inte bara delade utrymmen, utan även delade varor, såsom verktyg eller delade cyklar. Behovet av fakturering tas också bort eftersom bokningar kan betalas via appen.

Juli Living har satsat på vackra och attraktiva gemensamma utrymmen, där de boende känner sig bekväma med att umgås. De boende bokar och betalar för de gemensamma utrymmena i den digitala bokningskalendern, så Juli Living behöver inte oroa sig för att hantera bokningar i pappershäften, missbruk av gemensamma utrymmen eller fakturera bokningsavgifter.

“Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för de boende att hyra lägenheter – och att samma smidighet ska fortsätta även under boendet. One4all stöttar oss i detta mål. Ett bra exempel är bokning av gemensamma utrymmen: istället för att de boende behöver gå till bastun eller tvättstugan och skriva sina namn på ett papper kan de göra en bokning via appen”, förklarar Milla Kettunen, Juli Livings Landschef för Finland.

Nyttan av digitala tjänster riktar sig lika mycket till både de boende som bostadsbolaget. Med automatisering kommer tillgången på tjänster, kostnadseffektiviteten, de boendes tillfredsställelse och bekvämligheten att leva att öka, eftersom de boende får aktuell information enkelt och snabbt.

Ur underhållsföretagets och fastighetsförvaltningens synvinkel är en ytterligare fördel tidsbesparing: kommunikationen sköts vid arbetsbordet utan att skriva ut papper eller resa till fastigheterna.

”Tack vare digital kommunikation finns det inte längre ett behov av att servicebolaget  levererar tryckta nyhetsbulletinen på plats. Digital kommunikation minskar onödig bilkörning och pappersspill, vilket också stödjer en hållbar utveckling”, betonar Baarman.

One4alls tjänster skalas alltid efter kundens behov. Företagets experter tar reda på kundens behov, varefter lösningar som stödjer målen väljs ut i samarbete. Detta bevisas till exempel av att One4all-appen kommer att lysa i Juli Livings egna varumärkesfärger i Juli Livings fastigheter.

”Det känns bra att välkomna en boende i våra egna varumärkesfärger”, erkänner Kettunen.

Företagsansvar som ett gemensamt mål

One4alls mål är att göra människors vardag enklare utan att kompromissa med ansvar. Förutom att digitala bostadstjänster minskar koldioxidavtrycket genom att minska konsumtion och rörelse, är alla informations­skärmar som tillverkas av One4all efter april 2021 koldioxidneutrala. De resulterande koldioxidutsläppen kompenseras med naturprojekt.

Juli Livings verksamhet styrs av koldioxidneutralitet både i byggfasen och efter det. Tillsammans med sin ägare, NREP, har företaget åtagit sig en koldioxidneutral fastighetsportfölj till 2028.

”Alla våra fastigheter är redan koldioxidneutrala vad gäller energi och fjärrvärme. Ansvar styr allt vi gör, från bostadsmaterial och belysning till vattenarmaturer och hushållsapparater. Vi utvärderar alla lösningars effekter på människor och miljö kritiskt”, säger Janine Fager-Jokisalo, Juli Livings produktchef.

Juli Living grundades hösten 2020 och erbjuder hyresbostäder i fem städer i södra Finland. Bolaget har kompletterat sina tjänster med kundservice och fastighetsförvaltning i syfte att säkerställa att bostadstjänsterna till stor del ligger i företagets egna händer.

Digitaliseringen av vardagen kräver nya och innovativa digitala lösningar inom bostadsområdet. Dessa erbjuds av One4all, grundat 2011 – en pionjär inom utvecklingen av en heltäckande bostadskvalitet i Finland.

”I samarbete med One4all vill vi fortsätta utforska vad det skulle vara möjligt att göra på det digitala området för att främja ett ännu enklare och bekvämare boende”, sammanfattar Baarman.

Text: Maria Paldanius Bilder: Atte Makkonen

Låt oss tillsammans hitta rätt lösning för er, kontakta oss
+358 400 888 218myynti@one4all.fi

Dela: Facebook · LinkedIn · Twitter

Produkter och tjänster

Kundhistorier

Du kanske också är intresserad av

Vill du höra mer eller be om mer information?

Ring eller mejla mig – jag vill gärna höra hur vi kan hjälpa dig. En kontakt binder dig inte till någonting!

Henry Hietavala, försäljning