Ta kontakt

Folkhälsan satsar på väl genomförd information och boendeservice med hjälp av One4alls digitala serviceplattform

Folkhälsan – campuset i Brunakärr i Helsingfors består av tre byggnader. Folkhälsanhuset i Brunakärr är ett allaktivitetshus som erbjuder bostäder för äldre, grupphem, dagverksamhet och service för både invånare och utomstående, medan bostadsbolagen Majblomman och Gullkronan har bostäder för äldre. Alla tre byggnader är sammanknutna med varandra. Det går en tunnel under Mannerheimvägen som länkar Bostadsbolaget Majblomman med Folkhälsanhuset och på andra sidan gatan länkar en glastunnelbro Bostadsbolaget Gullkronan direkt med Folkhälsanhuset. Men byggnaderna är inte endast fysiskt länkade, det är de också via One4alls digitala serviceplattform.

Vad innebär denna digitala serviceplattform och hur utnyttjas den i vardagen av äldre? I Majblomman fungerar två digitala pekskärmar och boendeapplikationen One4all Mobile. Gullkronan har fem digitala skärmar, av vilka fyra är pekskärmar och en är passiv. Majblomman skickar ut all sin information via den digitala trappskärmen och boendeappen. I Gullkronan har informationen centraliserats på de digitala skärmarna. 

Folkhälsanhuset har däremot en större infoskärm i bruk. Den stora infotavlan används för att ge vardaglig information, såsom dagliga matlistor och aktiviteter. En del av informationen från infotavlan visas också på skärmarna i Gullkronan och Majblomman, campus-informationen har centraliserats på det sättet. Speciellt för äldre är det väldigt behändigt att få läsa informationen utan att vara tvungna att gå till Folkhälsanhuset.

Allt började med digitala infoskärmarna

“Då Gullkronan blev färdig 2018 var One4alls digitala infoskärmar en “del av paketet” om man vill säga det så, och beslutet var då effektivt det av byggföretaget. Vi blev imponerade av hur enkelt och snabbt man får ut informationen digitalt, och därför beslöt vi att satsa på digital service år 2022 också i Majblomman”, berättar Folkhälsans tekniska disponent Nicklas Ekström.

Folkhälsan utnyttjar One4alls digitala serviceplattform för tillfället i fem byggnader: i Brunakärr, i Kottby och i Hagalund, med totalt 13 digitala infoskärmar. I 3 byggnader används dessutom invånarappen One4all Mobile.

“Trots att de passiva infoskärmarna fungerar bra i Gullkronan, så är det nog pekskärmar som vi kommer att satsa på”, fortsätter han. Den digitala infoskärmen med pekfunktion möjliggör att man själv får välja det man vill läsa. Folkhälsan utnyttjar passiva skärmen dock mycket effektivt genom dess fyra olika informationsfält, där fyra aktiva notiser kan ses samtidigt. Det är inte endast officiella notiser som visas, ett av de fyra fälten visar Folkhälsans Facebook flöde som invånarna kanske inte annars skulle följa.

Folkhälsan invånare
Här sitter en invånare på sin rollator framför infoskärmen i Gullkronans entré och läser dagens nyheter och information. Hon berättar att hon trivs en stund framför skärmen varje dag, då hon kollar dagens aktuella nyheter.

Bra mottagande av aktiva invånare

Kombinationen digital service och äldre kan lätt väcka förundran, men Nicklas berättar att invånarna tagit emot tjänsterna väldigt bra, och att majoriteten av invånarna på Majblomman använder appen via sin tablett eller dator.

“I Majblomman går all info ut via appen, för majoriteten av invånarna använder den. Vi har satsat på att invånarna tar servicen i bruk. Speciellt en av våra invånare, som också verkar som styrelsemedlem i Majblomman, har varit väldigt aktiv och stött de andra med starten”, berättar Nicklas.

Folkhälsan har också hört invånarnas åsikt då det gällt fonten och textens storlek. Det är inte endast invånarna som använder de digitala skärmarna, utan de är också en väl använd kanal för anhöriga som kommer på besök.

“I ett hus för äldre är det väldigt bra att invånarnas anhöriga lätt kan läsa aktuella meddelanden och nyheter eller kolla kontaktuppgifter på skärmen”, säger Nicklas.

Han berättar att man t.ex i somras satt ut en lista som visade när fastighetspersonalen var på semester och vem som veckovis kunde kontaktas. Med ett så enkelt sätt att dela ut information kan både anhöriga och invånare lita på att kontaktuppgifterna är aktuella och att nödvändig information finns till hands.

Folkhälsan informationsskärm
Invånarna och deras anhöriga kan enkelt välja vad de vill läsa på den digitala informationsskärmen och de kan lita på att all information är aktuell.

Bokningskalendern blir kanske följande satsning

Både Majblomman och Gullkronan har fina gemensamma utrymmen som invånarna kan boka för t.ex egna festar. För tillfället görs bokningarna via telefon eller e-post, men Nicklas ser att invånarna kunde få stor nytta av att kunna boka utrymmen via bokningskalendern i appen.

“Vi har väldigt fina festsalar som invånarna kan boka och hyra för till exempel sina egna fester. Med hjälp av integrationen mellan låssystemet som vi redan har i bruk, iLOQ S5 och S10, och One4alls digitala bokningskalender, skulle vi enkelt kunna ge invånarna inträdesrätt då de bokat utrymmet via kalendern. Det skulle kunna vara en kommande satsning som invånarna kunde dra nytta av. Det är något vi får tänka på i framtiden”, säger Nicklas.

Folkhälsan festsal
Dessa fina festsalar skulle kanske kunna bokas av invånarna via bokningskalendern i framtiden.

Digital service fungerar smidigt

Överlag har Folkhälsan varit mycket nöjd med servicen. “Allt har fungerat smidigt. Det är ju klart att när det är tal om digital service så kan det hända att internet förbindelsen har varit nere nångång eller dylikt, men det har varit väldigt sällan och vi har alltid fått hjälp snabbt när det har behövts”, säger Nicklas.

Det enda Nicklas saknar för tillfället är att kunna uppdatera namnet på postluckan digitalt, det skulle göra det ännu enklare att uppdatera invånarinformationen. Vem vet – kanske det blir vår nästa produkt?

Ta kontakt och låt oss tänka ut lämpliga digitala lösningar för er!
0400 888 218myynti@one4all.fi

Dela: Facebook · LinkedIn · Twitter

Produkter och tjänster

Kundhistorier

Du kanske också är intresserad av

Vill du höra mer eller be om mer information?

Ring eller mejla mig – jag vill gärna höra hur vi kan hjälpa dig. En kontakt binder dig inte till någonting!

Henry Hietavala, försäljning