Ota yhteyttä

Folkhälsan panostaa hyvin toteutettuun tiedottamiseen ja asumispalveluihin One4allin digitaalisen palvelualustan avulla

Folkhälsanin Helsingin Ruskeasuon kampukseen kuuluu kolme rakennusta. Niistä Folkhälsan-talo on monitoimitalo, joka tarjoaa asumispalveluja ikäihmisille, ryhmäkotihoitoa, päivätoimintaa ja palveluita sekä asukkaille että ulkopuolisille. Viereiset asuntoyhtiöt Majblomman ja Gullkronan tarjoavat asumispalveluja ikäihmisille. Kaikki kolme rakennusta ovat rakenteellisesti yhteydessä toisiinsa. Mannerheimintien alla kulkee tunneli, joka yhdistää Majblommanin Folkhälsan-taloon, ja kadun toisella puolella sijaitseva lasitunnelisilta yhdistää puolestaan Gullkronanin Folkhälsan-taloon. Mutta rakennukset eivät ole vain fyysisesti yhteydessä, vaan ne yhdistyvät myös One4allin digitaalisen palvelualustan avulla.

Mutta mitä digitaalinen palvelualusta tarkoittaa käytännössä ja miten sitä hyödynnetään ikäihmisten arjessa? Majblommassa on käytössä kaksi digitaalista kosketusnäyttöä ja One4all Mobile -asukassovellus. Gullkronassa taas on viisi digitaalista näyttöä, joista neljä ovat kosketusnäyttöjä ja yksi on passiivinäyttö. Majblomman viestii asukkailleen täysin digitaalisesti, porrasnäyttöjen ja asukassovelluksen kautta, ja Gullkronassa tiedotus on keskitetty digitaalisille porrasnäytöille.

Folkhälsan-talossa sen sijaan on porrasnäyttöjä suurempi infotaulu käytössä. Isoa infotaulua käytetään arkipäiväisten tietojen, kuten päivittäisten ruokalistojen ja tapahtumien jakamiseen. Osaa infotaulun viestinnästä jaetaan myös Gullkronanin ja Majblommanin näytöillä, jolloin kampusinfo on keskitettyä. Ikäihmisille on kätevää voida lukea infotaulun tiedotteita ilman että heidän kuljettava erikseen Folkhälsan-talon aulaan niitä lukemaan.

Kaikki alkoi digitaalisista infonäytöistä

”Kun Gullkrona valmistui vuonna 2018, One4allin digitaaliset infonäytöt olivat osa pakettia, jos niin voi sanoa, ja päätös oli tuolloin rakennuttajan. Olimme vaikuttuneita siitä, kuinka helppoa ja nopeaa tieto on jakaa digitaalisesti, ja siksi päätimme panostaa digitaaliseen palveluun myös Majblommassa vuonna 2022”, kertoo Folkhälsanin tekninen päällikkö Nicklas Ekström.

Folkhälsan hyödyntää tällä hetkellä One4allin digitaalista palvelualustaa viidessä rakennuksessa: Ruskeasuolla, Käpylässä ja Tapiolassa, yhteensä jopa 13 digitaalisen näytön voimin. Kolmessa rakennuksessa käytetään näyttöjen ohella lisäksi myös One4all Mobile -asukassovellusta.

”Vaikka passiiviset infonäytöt toimivat hyvin Gullkronassa, niin tulemme panostamaan jatkossa kosketusnäyttöihin”, hän jatkaa. Digitaalinen infonäyttö kosketustoiminnolla mahdollistaa sen, että luettavan tiedon voi valita itse. Folkhälsan käyttää kuitenkin passiivista näyttöä erittäin tehokkaasti neljällä eri tiedotekentällä, joissa neljä aktiivista ilmoitusta voidaan nähdä samanaikaisesti. Niillä näytetään yleisten tiedotteiden ohella myös mm. Folkhälsanin Facebook-sivun syöte, jota asukkaat ehkä eivät muuten seuraisi.”

Folkhälsan asukas invånare
Asukas lukemassa päivän uutisia ja tietoja Gullkronanin sisäänkäynnin digitaalisen tietonäytön äärellä. Hän kertoo viihtyvänsä porrasnäytön ääressä hetken joka päivä, tarkastaessaan näytöltä päivän ajankohtaiset uutiset.

Aktiiviset asukkaat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan

Digitaalisen palvelun ja ikäihmisten yhdistelmä saattaa herättää kysymyksiä, mutta Nicklas kertoo, että asukkaat ovat ottaneet palvelun oikein hyvin vastaan, ja suurin osa Majblommanin asukkaista käyttää sovellusta tablettien tai tietokoneiden kautta.

”Majblommassa kaikki tiedot kulkevat sovelluksen kautta, sillä suurin osa asukkaista käyttää sitä. Olemme panostaneet siihen, että asukkaat ottavat palvelun käyttöön. Erityisesti eräs asukas, joka toimii myös Majblommanin hallituksen jäsenenä, on ollut erittäin aktiivinen ja tukenut muita sen käyttöönotossa”, kertoo Nicklas.

Folkhälsan on myös kuunnellut asukkaiden mielipiteitä, kun on ollut kyse näytön fontista ja tekstin koosta. Digitaalisia näyttöjä käytetään aktiivisesti paitsi asukkaiden, myös heidän vierailulle saapuvien omaistensa toimesta.

”Ikääntyneiden asumisyhteisössä on erittäin hyödyllistä, että asukkaiden omaiset voivat helposti lukea ajankohtaisia viestejä ja uutisia tai tarkistaa yhteystiedot näytöltä”, sanoo Nicklas.

Hän kertoo esimerkiksi, että viime kesänä he julkaisivat listan, joka näytti, milloin kiinteistönhuolto oli lomalla ja kuka oli viikottain tavoitettavissa. Tällä yksinkertaisella tavalla tietoa jakamalla sekä omaiset että asukkaat voivat luottaa siihen, että yhteystiedot ovat ajan tasalla ja tarvittava tieto on helposti saatavilla.”

Folkhälsanin digitaaliset infonäytöt
Asukkaat ja heidän omaisensa voivat helposti valita, mitä haluavat lukea porrasnäytöltä, ja he voivat luottaa siihen, että kaikki tieto on ajantasaista.

Varauskalenteri voi olla seuraava satsaus

Sekä Majblomman että Gullkronan tarjoavat hienoja yhteisiä tiloja, joita asukkaat voivat varata esimerkiksi omiin juhliinsa. Tällä hetkellä varaukset tehdään puhelimitse tai sähköpostitse, mutta Nicklas näkee, että asukkaat voisivat hyötyä suuresti mahdollisuudesta varata tiloja sovelluksen varauskalenterin kautta.

”Meillä on erittäin hienoja juhlatiloja, joita asukkaat voivat varata ja vuokrata esimerkiksi omiin juhliinsa. Hyödyntämällä integraatiota jo käytössä olevan lukitusjärjestelmän, iLOQ S5 ja S10, sekä One4allin digitaalisen varauskalenterin välillä, voisimme helposti antaa asukkaille pääsyn tiloihin heidän varatessaan ne kalenterin kautta. Se voisi olla tuleva panostus, josta asukkaat voisivat hyötyä. Tätä on pohdittava tulevaisuudessa”, Nicklas sanoo.

Folkhälsanin juhasalit
Nämä hienot juhlasalit saattaisivat ehkä tulevaisuudessa olla varattavissa asukkaiden toimesta varauskalenterin avulla.

Digitaalinen palvelu toimii sujuvasti

Yleisesti ottaen Folkhälsan on ollut erittäin tyytyväinen palveluun. ”Kaikki on sujunut jouhevasti. Toki, kun kyseessä on digitaalinen palvelu, saattaa olla, että internet-yhteys on ollut joskus alhaalla tai vastaavaa, mutta se on ollut hyvin harvinaista, ja olemme aina saaneet apua nopeasti, kun sitä on tarvittu”, kertoo Nicklas.

Ainoa asia, jota Nicklas kaipaa tällä hetkellä, on mahdollisuus päivittää asunnon postilaatikkoon asukkaan nimi digitaalisesti, se nimittäin tekisi asukastietojen päivittämisestä vielä helpompaa. Kuka tietää – ehkä siitä tulee tuotteemme tulevaisuudessa?

Artikkeli on käännös alkuperäisestä ruotsinkielisestä tekstistä.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti