Ota yhteyttä

Taloyhtiön asukasturvallisuuden kehittäminen

Asumisesta voi tulla painajainen taloyhtiössä tapahtuvien ongelmien takia. Pelko passivoi asukkaita eikä yksittäinen asukas pysty yksin puuttumaan ongelmiin. Parhaimmillaan turvallisemman asumiskulttuurin kehittäminen onkin koko taloyhtiön yhteinen asia.

Taloyhtiöissä voi olla vakavia ongelmia esimerkiksi yhteistiloissa tapahtuvien varkauksien, huumeiden ja niiden torjunnan, henkisen väkivallan, häirinnän ja jopa rasismin kanssa.

Pelko voi passivoida asukkaat. Tieto ongelmista ei välttämättä kulje asukkaiden ja hallinnon välillä, jolloin niihin ei pystytä välittömästi reagoimaan.

Taloyhtiön kannattaakin linjata strategisia päätöksiä asumisturvallisuuden kehittämiselle. Turvallisuuden rakentamisen tukipilariksi voi ottaa käyttöön mm. digitaalinen viestintä- ja varauskalenterijärjestelmä.

Turvallisuus asukasviestinnän näkökulmasta

On ensiarvoisen tärkeää että asukkaat voivat raportoida kohtaamistaan ongelmista välittömästi.

Taloyhtiöön voidaan ottaa käyttöön erillinen vartiointi. Kun vartioinnin yhteystiedot ovat aina asukkaiden saatavilla, voivat asukkaat olla yhteydessä suoraan vartiointiin ongelmien ilmetessä.

Aktiivisella ja avoimella tiedottamisella reagoidaan myös rikosten jälkihoitoon. Asukkaille on hyvä avoimesti tiedottaa taloyhtiössä tapahtuneista ongelmista ja ratkaisuihin tähtäävistä toimenpiteistä. Raportoimalla tarkasti taloyhtiön tapahtumista kaikki asukkaat pystyvät seuraamaan kokonaistilannetta.

Säännöllisillä asukaskyselyillä on mahdollista tarkistaa asukkailta miten toiminta on parantunut sekä aktivoida asukkaita tilanteen seuraamiseen.

Turvallisuus asukaspalveluiden näkökulmasta

Varastotilojen lukitukset on muutettu seurattavaksi, ja tilat on jaettu pienempiin osioihin. Yhteiskäyttötilojen kulkua ohjataan, ja joihinkin yhteistiloihin asennetaan mahdollisesti jopa turvakamerat.

Digitaalisella varausjärjestelmällä ja siihen liitettävällä kulunohjauksella voidaan rajataan tilat vain tiloja varanneiden asukkaiden käyttöön, jolloin ulkopuoliset eivät pääse tiloihin. Varauksista kirjautuu tieto hallinta­järjestelmään, ja tarvittaessa kulkutietoja voi tarkistaa lukitusjärjestelmästä.

Hyvin hoidetussa taloyhtiössä tehostettu asukasviestintä ja luotettavat ratkaisut asukaspalveluille luovat hyvät edellytykset turvallisemman asumiskulttuurin kehittämiselle.

Lue lisää PNTmobile asukassovelluksen ominaisuuksista, esimerkiksi viesti ja kysely -työkaluista.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti