Ta kontakt

Auratum Asunnot Töölön Kesäkatu satsar på boendemiljö och gemenskap

Töölön Kesäkatu, som utsetts till Finlands finaste bostadshus, är en unik och fantastisk plats i finsk måttstock. Redan från början har fokus varit på att erbjuda en så kvalitativ boendemiljö som möjligt.

I Auratum Asunnot Helsinkis projekt har man närmat sig boendet som en helhet och tänkt på alla boendets behov. Med tanke på dessa noggrant genomtänkta detaljer är platsen exceptionellt kvalitativ och möjliggör gemenskap för invånarna, med högkvalitativa ramar, boendeservice och digitala boendetjänster.

Regionchef Janne Hietala och chef på bostadservice Minna Fontell i den fina shackmönsrade korridåren av bostadshuset Töölön Kesäkatu
Enligt Janne Hietala, regionchef på Auratum Asunnot, och Minna Fontell, chef för bostadsservice på Auratum Asunnot, var målet från början att skapa Finlands finaste bostadshus där gemenskap och kvalitet förenas och där boendet är enkelt.

En kvalitativ boendemiljö uppstår från noggrant genomtänkta detaljer

Töölön Kesäkatu är exceptionell i finsk skala. Detta bostadshus med 146 lägenheter har totalt renoverats till de historiskt betydelsefulla tidigare lokaler av Finlands Rundradio.

Lägenheterna är genomtänkta in i minsta detalj, som kan förväntas av ett sådant värdefullt bostadshus.

Det som är särskilt exceptionellt med huset är de gemensamma utrymmen som står till invånarnas förfogande. En enorm, ljus lobby skapar ett gemensamt vardagsrum för invånarna i de tre trapphusen, vilket påminner om en lyxhotelllobby. Även entréerna till trapphusen är ljusa och rymliga, och det skulle kunna sägas att det är bara One4alls digitala trappskärmar med invånarinformation som avslöjar att det är ett bostadshus.

De vanliga bastuutrymmena har ersatts med en hel spa-avdelning som förutom traditionella bastur även har en simbassäng, kallpool, ”upplevelsedusch” och ångbastu.

Byggnadens rymliga gym möter även de kraven från en mer krävande tränare och är akustiskt designad så att gymmets ljud inte hörs i andra delar av byggnaden.

Invånarna kan njuta av vardagslyx som simning eller bastubad i spa-avdelningen på Töölön Kesäkatu.

En lösning på smuts som orsakas av det finländska vädret har uppnåtts genom ett gemensamt tvättrum – en funktion som säkerligen uppskattas av varje hundägare. I parkeringsgaraget under byggnaden finns också en separat bil tvättplats, vars turer bokas via One4alls digitala bokningssystem, lika som turer till den gemensamma tvättstugan.

Bokningskalendrar för byggnadens utrymmen används måttligt, eftersom de gemensamma utrymmena är öppet tillgängliga för invånarna och användning av dem uppmuntras.

”Dessa är en viktig del av boendemiljön – tjänsterna ingår i avgiften och därför har vi inte velat begränsa deras användning”, säger Minna Fontell, chef för bostadsservice på Auratum Asunnot.

One4alls digitala tjänster är en del av den högklassiga boendemiljön

Digitalisering är en del av dagens samhälle och digitala tjänster tillhör i en högklassig boendemiljö, därför var One4alls tjänstepaket självklart för Auratum Asunnot även i detta fall, säger Minna.

I ett kvalitativt bostadsföretag bör det finnas en trappdisplay vars innehåll kan uppdateras på distans. Och det är dagens krav att boendet följer med också i mobilen.

Auratum Asunnot har använt One4alls tjänster i nästan 10 år och samarbetet har varit smidigt. Minna säger att det valda tjänstepaketet var enkelt att tänka ut med erfarenhet som grund.

”När produkten och tjänsten redan var bekanta och tydliga anvisningar fanns tillgängliga ända från början, så var allt till stor del klart redan från planeringsstadiet.”

Det finns en digital trappdisplay i varje rymliga och eleganta trapphus på Töölön Kesäkatu

På Kesäkatu finns det digitala trappskärmar i alla trapphusen och invånarna har tillgång till en invånarapp samt ett elektroniskt bokningssystem via appen.

”Vi valde digitala trappskärmar utan beröringsegenskaper för en lugn och elegant allmän stil”, säger Minna.

På trappdisplayerna syns aktuell invånarinformation, kontaktuppgifter för förvaltning och underhåll samt aktuella meddelanden.

För övrig kommunikation med invånarna och för bokningar har man velat koncentrera sig på invånarappen, som invånarna enkelt kan använda när som helst och var som helst, antingen via appen eller webbläsaren.

Gemenskapens nycklar är nu i invånarnas händer

Precis som med alla detaljer på platsen har man även noggrant tänkt ut det digitala tjänstepaketet för att svara på invånarnas behov. Funktionella resurser för aktivt och gemensamt agerande är tillgängliga, och det är nu upp till invånarna hur de använder dem.

”Hur invånarna väljer att använda tjänsterna, och om det till exempel bildas en aktiv invånarorganisation i bostadsföreningen, är i slutändan upp till invånarna och den nya styrelsen”, säger Minna.

”Under invigningsceremonin framträdde en jazzduo i lobbyn och akustiken fungerade väldigt bra i utrymmet. Jag hoppas att invånarna aktivt tar lobbyn i bruk och utnyttjar utrymmets möjligheter till exempel genom gemensamma konsertkvällar eller sammankomster.”

*Den här artikeln är en AI-genererad översättning av den ursprungliga artikeln på finska.

Vill du höra mer eller be om mer information?

Ring eller mejla mig – jag vill gärna höra hur vi kan hjälpa dig. En kontakt binder dig inte till någonting!

Henry Hietavala, försäljning