Ta kontakt

One4alls digitala serviceplattform är vardag i Fastighets Ab Arcada Novas fastigheter

Fastighets Ab Arcada Nova använder One4alls digitala bostadstjänstplattform i alla sina studentfastigheter. Varje trapphus har sin egen digitala informationsskärm, och One4all Mobile invånarappen brukas dessutom för att dela ut information och för att boka gemensamma utrymmen och service via bokningskalendern. Vi besökte Arabiastranden, där precis intill Arcadahuset finns över 600 studentbostäder, och fick tala med Arcada Novas vd Jörgen Wiik för att höra hur tjänsterna underlättar vardagen för både fastighetsförvaltningen och invånarna.

Flerspråkig invånar­kommunikation lyckas enkelt med hjälp av One4all digitala serviceplattformen

Hyreslägenheterna som Arcada Nova administrerar är belägna i Helsingfors Arabiastranden och på Busholmen. Bostäderna är för studerande vid Arcada och Hanken samt studerande som är medlem i någon av studentorganisationerna: NN, SSBS, TLK eller DIFF.

Hyresgästerna består av både svenskspråkiga och internationella studerande. Det betyder att all invånar­kommunikation sker på både svenska och engelska. Informationen växlar på trapphusskärmarna mellan två språk, vilket tvingar invånarna till en liten språklig inlärning, men i invånarappen är det däremot enkelt att välja önskat språk, i detta fall svenska eller engelska. “Det är förstås viktigt att de som delar ut information i fastigheten kommer ihåg att skapa information på båda språken”, påminner Jörgen. 

Digital trapphusskärm placerad bredvid hissen i Arcada Novas fastighet i Arabiatsranden
Varje trappgång har sin egen digitala trapphusskärm. “Det är behändigt att placera trapphusskärmen bredvid hissen som på bilden ovan – då lägger invånarna ofta märke till nyheter och aktuell information, samtidigt som de väntar på hissen”, berättar Jörgen Wiik, vd för Arcada Nova.

Hög omsättning av invånare kräver effektiv och aktuell kommunikation

När invånarna består av studerande är det typiskt att de byts väldigt ofta. Hyresförhållandena varar från ungefär sex månader upp till sex år, och i Arcada Novas alla hyreslägenheter är den årliga omsättningen upp till 40 %.

Med en så stor hyresgästomsättning är det viktigt att all aktuell information är tillgänglig för både de gamla och de nya invånarna. Man kan aldrig lita på att invånarna vet något som har informerats tidigare, därför måste all aktuell information repeteras ständigt och årligen.

Med hjälp av den digitala invånarplattformen är det lätt att ständigt ha viktiga meddelanden aktivt synliga och att schemalägga årliga meddelanden för att visas vid en viss tidpunkt. Digital information möjliggör också att man inte behöver kolla och uppdatera pappersmappar i bostäderna när hyresgästen byts, eftersom man kan lita på att aktuell information alltid finns tillgänglig digitalt. Det sparar både resurser och en massa manuellt arbete.

Nya invånare flyttar ofta in under hösten, då de börjar sina studier på Arcada.

Digital kommunikation når studentboende även under semestertider

Speciellt i studentbostäder kan invånarna vara borta hemifrån i långa perioder, som till exempel under sommarlovet. Med hjälp av digital kommunikation kan invånarna nås oavsett var de befinner sig.

”Det är många som bor annanstans under semestern.” ”När meddelanden om till exempel vattenavstängningar eller underhållsarbeten når invånarna även under semestern, är det förstås en fördel både för fastighetsbolaget och för invånarna. Det blir inga oförväntade överraskningar när informationen kommer fram”, berättar Jörgen.

Nöjdheten är hög när all invånar­kommunikation är koncentrerad till One4all appen och trapphusskärmarna

All kommunikation i studentfastigheterna sker digitalt. Pappersutskick skickas alltså inte till lägenheterna, utan ärenden kommuniceras genom plattformen enligt överenskommelse.

”Det finns sjävklart alltid några som inte vill använda systemet, men fördelarna överväger nackdelarna. Pappersmeddelanden läses alltför ofta inte eller så hamnar de i återvinningen tillsammans med reklam. Dessutom är distributionen av pappersmeddelanden krånglig och arbetsam, eftersom brandsäkra brevlådor förhindrar distribution av enskilda pappersutskrifter utan extra verktyg” säger Jörgen. Visst är det också ekologiskt att undvika en massa printade lappar.

Jörgen berättar till slut att både fastighetsskötarnas och invånarnas nöjdhet är hög, och att de använder tjänsterna gärna och smidigt. Vi är väldigt glada över att höra detta och gör vårt allt för att nöjdheten kvarstår.

Läs mera om hur Arcada Nova har använt bostadstjänstplattformen tidigare för att snabbt dela ut aktuell information om säkerheten i området.

Dela: Facebook · LinkedIn · Twitter

Produkter och tjänster

Kundhistorier

Du kanske också är intresserad av

Vill du höra mer eller be om mer information?

Ring eller mejla mig – jag vill gärna höra hur vi kan hjälpa dig. En kontakt binder dig inte till någonting!

Henry Hietavala, försäljning