Ota yhteyttä

One4allin digitaalinen palvelualusta on arkipäivää Fastighets Ab Arcada Novan kiinteistöissä

Fastighets Ab Arcada Nova käyttää One4allin digitaalista asumispalvelualustaa kaikissa opiskelija-asunnoissaan. Jokaisessa portaikossa on oma digitaalinen porrasnäyttönsä, jonka lisäksi One4all Mobile –asukassovellusta käytetään tiedon jakamiseen. Yhteisten tilojen sekä palvelujen varaaminen hoituu puolestaan varauskalenterin avulla. Vierailimme Arabianrannassa, jossa sijaitsee yli 600 opiskelija-asuntoa aivan Arcadan rakennuksen vieressä, ja keskustelimme Arcada Novan toimitusjohtaja Jörgen Wiikin kanssa siitä, miten nämä palvelut helpottavat sekä kiinteistönhallintoa että asukkaita.

Monikielinen asukasviestintä on helppoa One4allin digitaalisen palvelualustan avulla

Arcada Nova hallinnoi vuokra-asuntoja Helsingin Arabianrannassa ja Jätkäsaaressa. Asunnot ovat tarkoitettu Arcadan ja Hankenin opiskelijoille sekä opiskelijoille, jotka ovat jäseniä opiskelijajärjestöissä NN, SSBS, TLK tai DIFF.

Vuokralaiset koostuvat sekä ruotsinkielisistä että kansainvälisistä opiskelijoista, mikä tarkoittaa, että kaikki asukasviestintä tapahtuu sekä ruotsiksi että englanniksi. Tieto vaihtelee rappukäytävän porrasnäytöillä kahden kielen välillä, mikä samalla rohkaisee asukkaita oppimaan hieman toista kieltä. Asukassovelluksessa on helppoa valita haluttu kieli, joko ruotsi tai englanti. ”On tärkeää, että ne, jotka jakavat tietoa kiinteistössä, muistavat luoda tietoa molemmilla kielillä”, muistuttaa Jörgen.

Digitaalinen porrasnäyttö taloyhtiön porraskäytävässä hissin vieressä
Jokaisessa porraskäytävässä on oma digitaalinen porrasnäyttönsä. ”On kätevää sijoittaa porrasnäyttö hissin viereen  – silloin asukkaat usein huomaavat uutiset ja ajankohtaiset tiedot odotellessaan hissiä”, kertoo Arcada Novan toimitusjohtaja Jörgen Wiik.

Korkea asukasvaihtuvuus edellyttää tehokasta ja ajantasaista viestintää

Kun asukkaat ovat opiskelijoita, on tyypillistä että he vaihtuvat hyvin usein. Vuokrasuhteet kestävät noin kuudesta kuukaudesta kuuteen vuoteen, ja Arcada Novan vuokra-asunnoissa vuosittainen vaihtuvuus voi olla jopa 40 %.

Näin suuren asukasvaihtuvuuden yhteydessä on tärkeää, että kaikki ajantasainen tieto on saatavilla sekä vanhoille että uusille asukkaille. Aina ei voi luottaa siihen, että asukkaat tietävät aikaisemmin jaetusta tiedosta, joten kaikki ajankohtainen tieto on toistettava jatkuvasti ja vuosittain.

Digitaalisen asumisen palvelualustan avulla on helppo pitää tärkeitä viestejä jatkuvasti näkyvillä ja ajoittaa vuosittaiset viestit näytettäviksi tiettynä ajankohtana. Digitaalinen tieto mahdollistaa myös sen, ettei asuntojen paperikansioita tarvitse tarkistaa ja päivittää asukkaan vaihtuessa, koska ajantasainen tieto on aina saatavilla digitaalisesti. Tämä säästää sekä resursseja että manuaalista työtä.

Uudet asukkaat muuttavat usein syksyllä aloittaessaan opintonsa Arcadassa.

Digitaalinen viestintä tavoittaa opiskelija-asukkaat myös loma-aikoina

Erityisesti opiskelija-asunnoissa asukkaat voivat olla pitkiä aikoja poissa kotoa, kuten koulujen kesäloman aikana. Digitaalisen viestinnän avulla asukkaat voidaan tavoittaa riippumatta siitä, missä he ovat.

”Monet asuvat muualla loma-aikana”, Jörgen kertoo. ”Kun tiedotteet esimerkiksi vesikatkoista tai huoltotöistä tavoittavat asukkaat myös lomalla, se on sekä kiinteistöyhtiön että asukkaiden etu. Silloin ei tule yllättäviä yllätyksiä, kun tieto tavoittaa.”

Tyytyväisyys on korkea, kun kaikki asukasviestintä keskittyy One4all-sovellukseen ja porrashuoneen näyttöihin

Kaikki viestintä opiskelija-asunnoissa on digitaalista. Paperiviestejä ei lähetetä asuntoihin, vaan asiat hoidetaan sovitusti asumisen palvelualustan kautta.

”Tietenkin aina on joitakin, jotka eivät halua käyttää järjestelmää, mutta edut ylittävät haitat. Paperiviestejä ei yleensä lueta tai ne päätyvät kierrätykseen mainosten kanssa. Lisäksi paperiviestien jakelu on hankalaa ja työlästä, koska paloturvalliset postilaatikot estävät yksittäisten paperitulosteiden jakamisen ilman ylimääräisiä työkaluja”, Jörgen sanoo. Samalla on myös ekologista, kun vältytään suurelta määrältä paperitulosteita.

Lopuksi Jörgen kertoo, että sekä kiinteistönhoitajien että asukkaiden tyytyväisyys on korkea, ja he käyttävät palveluita mielellään ja vaivattomasti. Olemme hyvin iloisia kuullessamme tämän ja teemme kaikkemme, jotta tyytyväisyys säilyy.

Teksti on suomennos alkuperäisestä ruotsinkielisestä artikkelista.

Lue lisää, miten Arcada Nova on käyttänyt asumisen palvelualustaa nopeasti ajankohtaisen turvallisuustiedon jakamiseen

Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti