Asukasviestintä yhteisöllisyyden rakentajana
Digitaaliset porrasnäytöt kokeilussa Setlementtiasunnoilla
”Täähän on tosi hyvä!” iloitsivat Havukosken asukkaat uusista digitaalisista kosketusporrasnäytöistä.
Kokeilu aloitettiin 2016 One4all:in kanssa Setlementtiasuntojen toimistossa sekä viidessä talossa: Viikissä, Muuralassa, Havukoskella, Kiltakartanossa ja Jätkäsaaren Sukupolvienkorttelissa. Näiden talojen asukaskokemusten jälkeen näyttöjä asennettin kaikkiin Setlementtiasuntojen kohteisiin ja asennetaan lisää sitä mukaa kun uusia kohteita valmistuu.
Toukokuussa 2018 otettiin lisäksi yhtä kohdetta lukuun ottamatta käyttöön PNTmobile asukassovellus jokaiseen kohteeseen tehostamaan viestintää ja luomaan yhteisöllisyyttä.
Setlementtiasuntojen älykulunvalvonta
“Yhteiset asukastilat kehittyvät asukkaiden mukana ja lisäävät asumisviihtyvyyttä. Yli 2000 asukkaan ja yhteiskäyttöön tarkoitettujen asukastilojen koordinoinnissa on oleellista digitaalisten asumispalveluiden toimivuus ja turvallisuus”, toteaa Sanna Uotila, palvelumuotoilija, Setlementtiasunnot.
Laajan käyttäjäkunnan ja useamman tilan hallinnointi onkin järkevää ja helppoa digitaalisella pilvipalvelupohjalle luodulle varauskalenterijärjestelmällä sekä lukitus- ja kulunohjausintegraatiolla.
Vuonna 2018 Setlementtiasunnoilla on taloja 24, koteja 1700 ja asukkaita noin 2000 kahdeksassa eri kaupungissa. Jokaisessa kohteessa on ainakin yksi yhteiskäyttöön luotu asukastila. Yhteisölliseen asumiseen panostava Setlementti on huomioinut uudisrakennuksissa yhteistilojen ja asumispalveluiden tarpeen.