Ota yhteyttä

Miten taata aito yhdenvertaisuus taloyhtiössä?

Yhdenvertaisuus taloyhtiössä ei ole itsestäänselvyys, siksi sitä on edistettävä tietoisesti. Asunto-osakeyhtiölakiin on kirjattu, että kaikki osakkaat ovat päätöksenteossa yhdenvertaisia. On kuitenkin huomioitava, että taloyhtiöissä asuu osakkaiden lisäksi vuokralaisia – ja joskus vuokralaisia on jopa valtaosa asukkaista.

Taloyhtiön pitää panostaa siihen, että osakkaiden ohella myös vuokralaisten on hyvä asua ja olla. Taloyhtiö ei siis saa sivuuttaa vuokralaisia, sillä asukkaat muodostavat asumiskulttuurin taloyhtiössä – kulttuurin, joka vuorostaan rakentaa kaikkien asukkaiden asumiskokemusta. Onnistunut asumiskokemus syntyy, kun taloyhtiö arvostaa kaikkia asukkaitaan yhdenvertaisesti: niin osakkaita kuin vuokralaisiakin.

Miten yhdenvertaisuutta voi tukea taloyhtiössä?

Yhdenvertaisuutta ei luoda pelkällä arvostuksella, vaan sen muodostumiseen vaaditaan myös konkreettisia toimenpiteitä. Viestintä on keskeisessä asemassa yhdenvertaisuuden rakentamisessa.

Huono viestintä on omiaan aiheuttamaan haasteita taloyhtiössä. Eripuraa syntyy, kun yhteiset säännöt eivät ole kaikille selkeitä. Puutteellisella viestinnällä on myös suora vaikutus siihen, miten kiinteistöstä ja asuinympäristöstä välitetään ja huolehditaan.

Digitaaliset viestintäkanavat keskeisessä asemassa yhdenvertaisuustyössä

Jos taloyhtiö lähettää viestin vain osakkaille, tulisi heidän vuorostaan muistaa välittää tieto myös vuokralaisilleen, mikä ei ole kovin sujuvaa eikä aina tapahdu nopeasti. Tuloksena syntyy viestikatkoja ja turhia viiveitä vuokralaisen tiedon saamisessa.

Sähköiset viestintäkanavat auttavat tasa-arvoisen asumiskulttuurin luomisessa. Kun osakkaita ja asukkaita ohjeistetaan ja tiedotetaan tasapuolisesti reaaliajassa samassa kanavassa, viesti tavoittaa nopeasti ja kaikki osapuolet pysyvät ajan tasalla taloyhtiön asioista ja säännöistä sekä omista vastuistaan.

Asukassovelluksessa taloyhtiön tärkeät tiedotteet ja ohjeet ovat niin osakkaille kuin vuokralaisillekin helposti saatavilla, paikasta ja ajasta riippumatta.

Vuokralaisille pitää antaa ääni

Pelkkä tiedotus ei kuitenkaan ole riittävä toimenpide yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Taloyhtiön on varmistettava, että tieto kulkee kaksisuuntaisesti: taloyhtiön on selvitettävä osakkaiden ohella myös vuokralaisten tarpeita ja toiveita.

Taloyhtiön kannattaa ottaa osakkaiden ohella myös vuokra-asukkaiden mielipiteet huomioon päätöksenteossa, jolloin päätökset perustuvat koko asukaskannan tarpeisiin ja toiveisiin. Asukassovelluksen kysely- ja viestitoiminnoilla vuokralaiset saavat äänensä helposti kuuluviin.

Vuokralaiset asuvat kohteessa, joten he tietävät oman kokemuksensa kautta, mikä yhtiössä toimii ja mikä ei. Heidän mielipiteitään kannattaa selvittää säännöllisesti esimerkiksi asukassovelluksessa toteutettavilla kyselyillä. Kyselyillä kannattaa myös kartoittaa aiheita yhtiökokoukseen, jolloin kokoukseen on mahdollista nostaa monipuolisesti näkökulmia taloyhtiön asioista ja siinä asumisesta. Myös taloyhtiön hallituksen on hyvä olla vuokralaisen saavutettavissa, mikä onnistuu helposti asukassovelluksen kautta.

Toimiva taloyhtiö on myös sijoittajille edellytys, sillä pitkäaikaisten vuokrasuhteiden ylläpitäminen vaatii hyvät asuinpuitteet. Vuokralainen toimii osaltaan myös viestinviejänä osakkaan suuntaan ja kertoo kuinka käytännön asiat toimivat taloyhtiössä.

Viestintä mahdollistaa hyvän asumiskokemuksen

Sillä on siis paljonkin väliä, kuunnellaanko ja viestitäänkö taloyhtiössä vain osakkaille vai myös vuokralaisille. Kun kaikki osapuolet otetaan yhdenvertaisesti huomioon, vaikutus koko taloyhtiön asukkaiden asumiskokemukseen on positiivinen. 

Asumiskokemus puolestaan vaikuttaa taloyhtiön maineeseen ja brändiarvoon, mikä osaltaan vaikuttaa kiinteistön konkreettiseen arvoon. Yhdenvertaisuuteen panostaminen hyödyttää taloyhtiön kannalta kaikkia osapuolia ja siksi siihen kannattaa panostaa. 

– Kitte Hamilton

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä miten yhdenvertaisuutta voi rakentaa taloyhtiössäsi
040 761 1923kitte@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti