Ota yhteyttä

One4all osallistui Hävikkifoorumi-hankkeeseen

Osallistuimme Kuluttajaliiton koordinoimaan kesällä 2023 päättyneeseen Hävikkifooruumi-hankkeeseen (2020-2023), jonka yksi keskeisin tavoite oli luoda mahdollisuuksia uudenlaisten hävikkiratkaisujen innovointiin sekä luoda suositukset keskeisimmistä keinoista vaikuttaa kuluttajien hävikkiin. Suomi, muiden EU-maiden tavoin, on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteeseen puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä kotitalouksissa, ravintoloissa ja kaupoissa, ja siksi asia koskee meitä kaikkia.

Kotitalouksien ruokahävikki muodostaa valtaosan kertyvästä ruokahävikistä – jopa 100 miljoonaa kiloa – ja sen vuoksi ruokahävikki on otettu myös meillä omaksi viestinnälliseksi projektikseen. Taloyhtiöiden asukkaat tarvitsevat ohjeistusta ja toimivia työkaluja ruokahävikin vähentämiseksi. 

Hävikkifoorumista konkreettisia vinkkejä taloyhtiöille

Osallistuimme Hävikkifoorumi-hankkeen työpajoihin ja webinaareihin, minkä lisäksi jaoimme omissa sosiaalisen median kanavissamme hyödyllisiä, asukkaille edelleen jaettavia vinkkejä ruokahävikin vähentämiseksi.  
Taloyhtiöt voivat omalla asukasviestinnällään tehostaa tietoisuutta ruokahävikistä ja ohjeistaa asukkaita hyödyntämään elintarvikkeita mahdollisimman tehokkaasti. Taloyhtiöille koituu myös kustannussäästöä, mitä vähemmän ruokahävikkiä päätyy taloyhtiön jätteeksi. 

Ruokatori asukkaiden ruokahävikin vähentämiseksi

Kehittelimme myös omaa työkalua asukkaiden ruokahävikin vähentämiseksi soveltamalla One4all Mobile -asukassovelluksen Kirpputori-toimintoa, joka muuntautui Ruokatoriksi.

Ruokatori on elintarvikkeiden jakamiseen ja vastaanottamiseen keskittynyt kanava asukassovelluksessa, joka mahdollistaa asukkaille elintarvikkeiden jakamisen oman taloyhtiön sisällä. Käytännön esimerkkinä tummuneet banaanit saisi helposti tarjottua edelleen naapurin aamiaissmoothieen sen sijaan, että heittäisi ne biojätteeseen – tai lapsen hinkumat aamiaismurot, jotka eivät sitten maistuneetkaan, voisivat löytää helposti uuden nälkäisen suun omasta rappukäytävästä.

Ruokatorin testikäyttöä toteutetaan Toivo Groupin kohteessa pääkaupunkiseudulla. Toistaiseksi Ruokatorin käyttö ei ole vielä aktivoitunut asukkaiden parissa, mutta aktiivisella ja ohjeistavalla viestinnällä asukkaat voisivat varmasti oppia sen käyttöön. Palvelu on uusi ja asukkaat kaipaavat ohjeistusta ja tuuppaamistakin uusien palveluiden käyttöönotossa.

Ruokahävikin ehkäisy on myös osa taloyhtiön vastuullista toimintaa

Meillä kaikilla on vastuu ruokahävikin vähentämisessä ja pienetkin teot ratkaisevat. Taloyhtiöiden asukasviestinnän ohella myös asukastoimikunnat voivat järjestää ruokahävikin vastaista toimintaa, esimerkiksi yhteisen ruoanlaittotuokion muodossa, mikäli siihen on toimivat yhteistilat. Hyviä vinkkejä ja materiaaleja elintarvikkeiden hyötykäyttöön löytyy Hävikkiviikon kampanjasivuilta havikkiviikko.fi

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan Ruokatorista lisää, ota yhteyttä myynti@one4all.fi.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti