Ota yhteyttä

Puhdas lattiakaivo parantaa asumisturvallisuutta

Taloyhtiön asukkaita kannattaa aktiivisesti muistuttaa heidän omista vastuualueistaan. Ennakoivan asukasviestinnän avulla voidaan parhaassa tapauksessa välttää jopa vesivahinkoja! 

Tämä artikkeli on osa artikkelisarjaamme Ennaltaehkäisevän viestinnän merkitys osana asumisturvallisuutta. Tällä kertaa käsittelemme lattiakaivon puhdistamista – asia, jota moni välttelee viimeiseen asti.

Lattiakaivon puhdistaminen on pieni asumiseen liittyvä yksityiskohta, jolla on kuitenkin huomattava merkitys asumisen turvallisuuteen. Lattiakaivon puhdistamisen laiminlyöminen voi nimittäin aiheuttaa pahimmillaan vesivahingon taloyhtiöön.

Viesti ennakoivasti ja säännöllisesti asukkaan vastuusta

Asukkailla on useita asumiseen liittyviä vastuita ja lattiakaivon puhdistus on yksi niistä. Asukkaan on tärkeää tietää, että mikäli lattiakaivo tukkeutuu hänen huolimattomuudestaan johtuen ja siitä aiheutuu vesivahinko, on asukas itse vahingonkorvausvastuussa.

Taloyhtiön kannattaakin ohjeistaa asukkaita oikeaoppiseen ja säännölliseen lattiakaivon puhdistukseen. Hyvän ohjeistuksen avulla voidaan vähentää myös tukkeutuneista lattiakaivoista johtuvia yhteydenottoja huoltoyhtiöön.

Nainen katsoo digitaalista porrasnäyttöä, jossa näkyy ohjeistus lattiakaivon puhdistuksesta
Ohjeisiin tutustuminen käy kätevästi porrasnäytöllä.

Lattiakaivon tulviminen on selvä merkki siitä, että siivoamisessa on parantamisen varaa. Puhumattakaan likaisen lattiakaivon vaikutuksesta kodin sisäilmaan. Erilaiset homeet ja bakteerit nimittäin viihtyvät erinomaisesti likaisessa lattiakaivossa. Likaisesta lattiakaivosta syntyvien hajuhaittojen lisäksi hengitysilmaan leviää erilaisia terveyttä kuormittavia mikrobeja.

Ei ole olemassa suoraa ohjeistusta siihen, kuinka usein lattiakaivon puhdistus tulee suorittaa. Tarve vaihtelee asunnossa asuvien henkilöiden määrän mukaan sekä esimerkiksi sen mukaan, onko asukkailla pitkiä hiuksia.

Vähimmäismäärä on muutaman kerran vuodessa, mutta joissain tapauksissa lattiakaivoa voi olla syytä puhdistaa kuukausittain. Lattiakaivon kuntoa kannattaa pitää aktiivisesti silmällä ja tehdä vaikka kuukausittainen kurkistus lattiakaivon syövereihin.

Hyvä muistisääntö on, että asukkaan tulee puhdistaa lattiakaivo ritilän nostettuaan niiltä osin kuin hän yltää käsin ilman työkaluja. Vahvan viemärinpuhdistusaineen lorauttaminen lattiakaivoon ei ole yksinään riittävä puhdistustoimenpide eikä se myöskään ole ympäristön ja asukkaan terveyden kannalta ihanteellinen tapa.

Jaa asukkaille selkeät ja helpot ohjeet lattiakaivon puhdistukseen

Kokosimme lattiakaivon puhdistusohjeet, joita voit hyödyntää asukasviestinnässä:

Kylpyhuoneen lattiakaivon puhdistaminen

Tarvitaan: 

  • suojakäsineet
  • yleispuhdistusaine tai rasvaa irrottava käsiastianpesuaine 
  • tiskiharja ja/tai hammasharja
  • roskapussi

Puhdistaminen:

  • Kerää ritilän päällä olevat roskat ja hiukset pois.
  • Nosta ritilä ja hajulukko pois ja pese ne huolellisesti.
  • Poista kaivosta mahdolliset kiinteät liat käsin.
  • Suihkuta lattiakaivoon kuumaa vettä, kaada pesuainetta reunoja myöten ja anna vaikuttaa hetki.
  • Harjaa kaivon reunat puhtaaksi ja huuhtele lopuksi runsaalla kuumalla vedellä.
  • Aseta hajulukko ja ritilä takaisin paikoilleen.
Kuvassa infoboksi, jossa lukee: Vinkki! Jos lattiakaivo vaatii tehokkaampaa pesua, voi ekologisen puhdistusaineen tehdä myös itse kotona. Siihen tarvitaan ½ dl ruokasoodaa ja 1 dl etikkaa. Ainesosat sekoitetaan keskenään ja liuos kaadetaan lattiakaivoon vaikuttamaan noin tunniksi. Lopuksi liuos huuhdellaan pois runsaalla kuumalla vedellä.

Yllä olevat ohjeet voi lisätä esimerkiksi One4all Mobile -asukassovellukseen “Ohjeet ja säännöt”- tai “Kodinkansio”-osioon, mikäli tällaiset on käytössä. Asukassovelluksessa ohjeet ovat asukkaiden saatavilla helposti ajasta ja paikasta riippumatta.

Tehokas viestintätapa on laittaa porrasnäytölle pyörimään tiedote, jossa muistutetaan lattiakaivon puhdistamisesta ja ohjataan asukkaita lukemaan lisäohjeita asukassovelluksesta. Tiedote kannattaa ajastaa näkymään porrasnäytöllä tasaisin väliajoin, jotta tämä vastuu ei pääse unohtumaan asukkailta.

Lähteet:

Kotiliesi

Kotipuhtaaksi.fi

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti