Ota yhteyttä

Taloyhtiön tapaturmat ehkäistävissä asukkaita osallistamalla

Onko teidän taloyhtiössänne helppo antaa palautetta huomatuista asuinympäristön vaaratekijöistä? Entä osaako asukas varmasti toimia oikein tapaturman sattuessa? Monessa taloyhtiössä hoidetaan tapaturmien seurauksia niiden ehkäisemisen sijaan.

Lähes 75 % tapaturmista tapahtuu kotona ja vapaa-ajalla. Asukas on saapumassa kotiin, mutta liukastuu juuri ennen ulko-ovea ja murtaa kätensä. Lapsi kiipeilee huonosti hoidetussa kiipeilytelineessä, josta irtoaa yllättäen osa ja lapsi tippuu maahan. Pariskunta jättää palavat kynttilät hetkeksi valvomatta ja syttyy tulipalo, jonka seurauksena pariskunta saa palovammoja.

Valitettavasti nämä kaikki ovat tyypillisiä ja arkipäiväisiä tapaturmia taloyhtiössä. On tärkeää huomata, että useat näistä tapaturmista olisi estettävissä tunnistamalla vaaratekijät ajoissa.

Isännöinti ja huoltoyhtiö ovat merkittävässä roolissa taloyhtiön turvallisuuden rakentamisessa, mutta yhtälöön on otettava mukaan myös asukkaat. Asukkaat tulee aktiivisesti osallistaa taloyhtiön turvallisuuden parantamiseen ja tapaturmien ennaltaehkäisyyn.

Aktiivisella viestinnällä taloyhtiön tapaturmat laskuun 

Yksi merkittävä turvallisuutta lisäävä toimenpide on asukkaiden ohjeistaminen ja tiedottaminen turvallisuuteen liittyvistä asioista. Taloyhtiön turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeä osa kiinteistön hallintaa ja myös asukkaat voivat vaikuttaa siihen, kun heitä ohjataan toimimaan toivotulla tavalla.

  1. Asukkailla tulee olla kanava, jonka kautta he voivat helposti ilmoittaa havaintoja turvallisuuspuutteista ja vaaratekijöistä. Ohjeet havaintojen ilmoittamiseen tulee olla aina saatavilla, esimerkiksi porraskäytävän ilmoitustaululla tai porrasnäytöllä. Digitaaliset työkalut nopeuttavat yhteydenottoa ja esimerkiksi asukassovelluksen viesti-toiminto toimii tehokkaana kanavana ilmoituksen tekemiseen.
  1. Tieto havaituista vaaratekijöistä tulee saada nopeasti kaikille asukkaille. Digitaalisilla työkaluilla asukkaat voidaan tavoittaa nopeasti, mikä auttaa ennaltaehkäisemään tapaturmia.
  1. Asukkaita voi ohjeistaa varautumaan tapaturmiin ja hätätilanteisiin omatoimisesti esimerkiksi hankkimalla alkusammutusvälineitä ja tutustumalla niiden käyttöön.
  1. Asukkaiden saatavilla tulee olla vuorokauden ympäri toimivan huollon numero, johon asukkaat voivat olla yhteydessä sellaisissa kiireellisissä asioissa, jotka eivät vielä vaadi hätänumeroon soittamista.
  1. Asukassovelluksessa voi järjestää turvallisuuskyselyn ja kartoittaa sitä, miten hyvin asukkaat ovat tietoisia turvallisuusasioista ja millaista tietoa he kaipaavat. Tiedon pohjalta voidaan viestiä ja ohjeistaa asukkaita niistä teemoista, joista asukkaiden tulee tietää lisää.
Kuvassa mies tekee kännykällä ilmoitusta turvallisuuspuutteesta ehkäistääkseen taloyhtiön tapaturman.
Asukkailla tulee olla kanava, jonka kautta he voivat helposti ilmoittaa havaintoja turvallisuuspuutteista ja vaaratekijöistä. Asukassovelluksen viesti-toiminto toimii tehokkaana kanavana ilmoituksen tekemiseen.

Vähemmän tapaturmia taloyhtiössä, enemmän tyytyväisiä asukkaita

Lainsäädännön mukaan taloyhtiö on ensisijaisesti vastuussa siitä, että liikkuminen ja oleskelu sen alueella on turvallista. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikilla taloyhtiön asumiseen liittyvällä osapuolella on oma tärkeä roolinsa tapaturmien ehkäisyssä – turvallisuus tehdään yhdessä!

Aktiivisen turvallisuusviestinnän avulla voidaan rakentaa luottamusta asukkaiden ja taloyhtiön välille, joka parantaa asumistyytyväisyyttä. Samalla kiinteistön hallinta helpottuu, kun taloyhtiö ohjeistaa ja osallistaa asukkaita turvallisuudesta huolehtimiseen. Turvallisempi taloyhtiö on kaikkien etu.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti