Digitaaliset viestintäratkaisut osana modernia isännöintipalvelua

Nykyaikaisia isännöintipalveluita nykyaikaisin keinoin

Vantaan Tikkurilaan vuonna 2015 perustettu nuorekas Isännöintitoimisto Prodomus Oy tuottaa nykyaikaisia isännöintipalveluratkaisuja. Pääkaupunkiseudulla toimivan yrityksen toiminta-ajatuksena on tarjota kokonaisvaltaista isännöintiä, jonka pohja rakentuu kattavalle asiakaspalvelukokonaisuudelle. Kiinteistönhuolto ja -hallinnointi sujuu tehokkaasti, läpinäkyvästi ja asiakkaan toiveita kunnioittaen. Isännöintitoimintaa tehostavat monikanavaiset viestintätyökalut.

Aloittaessaan yritystään isännöitsijä Jere Sorvari pohti jo heti alussa millaiselle pohjalle rakentaisi omalle asiakaskunnalleen sopivan viestinnän.  Koska digitaalisoidut isännöintipalvelut ovat Prodomuksen kokonaistoiminnan perustana, niin myös viestinnän työkalujen tuli vastata tähän toimintamalliin. Isännöinnin palvelut on sovitettu taskuun mahtuvaksi mobiilipalvelukokonaisuudeksi taloyhtiön palveluportaalin ja digitaalisten porrasnäyttöjen lisäksi.

Jere pyrkii viemään toimintaa siihen suuntaan, että digitalisoidut palvelut auttavat tehtävien priorisoinnissa, ja etätyöt säästävät matkustamiseen menevää aikaa.

”Toiminnallisuus ja kehitettävyys toteutuvat näissä digiviestinnän työkaluissa todella hyvin!”

Helppo käyttöönotto ja sujuva käyttö

”Alunperin kuulin One4all palveluista ensimmäisen kerran Kevalta, joka oli jo hankkinut porrasnäytöt uudiskohteisiinsa. Tutustuin palveluihin ja totesin niiden huomioivan asiakkaitteni tarpeet sekä omat työskentelytapani. Digitalisaatio mahdollistaa minulle isännöitsijänä liikkuvuuden ja pystyn isännöimään lähes kokonaan kännykällä. Pienellä vaivalla saan pidettyä kaiken ajantasalla. ”

Palvelun sisäänajo Kevan vuonna 2017 rakennuttamaan uudiskohteeseen on ollut helppo, selaimen ja sovelluksen toiminnallisuus on ollut käyttäjäystävällinen, ja hintakin on Jeren mielestä järkevä.

”Rappukäytävien digi-porrastaulut nostavat selvästi arvostusta. Asunnonesittelyissä vuokralaisten ensireaktio on ollut heti portaikossa, että Wow! Ai täällä on tälläinen! Näin moderni!”

Jere lähettää noin kahden kuukauden välein asukkaille yleistiedotteen, hyödyntää Push-ilmoitus ominaisuutta, papereitten jako on loppunut, ja asukkaille on hahmottunut kohdennetummin keneen asukas voi tarpeen mukaan olla suoraan yhteydessä. Turhat yhteydenotot ovat vähentyneet kun asukas tietää minkä asian tiimoilta voi soittaa ns. kiinteistön HelpDesk:iin, huoltoon tai isännöitsijälle.

Kerrostalojen 120 asukkaasta puolella on asukasviestinnän mobiilisovellus käytössä. Myös kolmeen rivitaloon on otettu sovelluspalvelu käyttöön, ja tavoitteena on aktivoida käyttäjät niin, että he näkisivät sen hyödyt ja helppokäyttöisyyden asukkaan viestinnän näkökulmasta.

Asumisen palveluiden tuottaminen isännöintipalvelujen rinnalle on uusi mahdollisuus tulevaisuuden isännöinnille

Asukas tulee hyödyntämään yhä enemmän erilaisia asumista helpottavia lisäpalveluja. Digitalisaatio ei itsessään ole enää uusi juttu. Jo vuonna 2017 Isännöintiliiton teemana oli digitalisaatio ja liitto myönsi Vuoden isännöintiteko 2017 -palkinnon asumispalvelujen verkkokauppaa kehittävälle isännöintiyritykselle. Prodomuksen toimintamalli lähtee samankaltaisista asumispalveluja kehittävästä lähtökohdasta. Prodomuksen isännöimä taloyhtiö hyödyntää yhteiskäyttöautoa yhteistyössä City Car Club:n kanssa. Aktiivinen sähköinen asukastiedotus ja Clubin järjestämät tilaisuudet ovat aktivoineet pikkuhiljaa asukkaita varaamaan yhteiskäyttöauton itselleen.


”Hyvin hoidettu asukasviestintä on osa onnistunutta isännöinnin asumispalvelutoimintaa”

Mobiilipalvelukokonaisuuden hyödyt ja ominaisuudet

Asukasviestinnän mobiilisovelluksella asukas voi viestiä helposti esim. hallituksen, isännöitsijän ja huollon kanssa. Samalla voi tilata asiakirjoja ja varata sähköisen varauskalenterin kautta yhteisiä tiloja, kuten saunavuoron tai kerhotilan. Sovelluksesta voi myös parilla klikkauksella lähettää ilmoituksia asukkaiden ilmoitustaululle tai kirpputorille.

Taloyhtiön päätöksenteon ohjausta voidaan parantaa teettämällä taloyhtiön asukkaille puolivuosittaisia asukaskyselyjä. Kyselyn tuloksia voidaan hyödyntää hallituksen päätöksenteossa, jolloin asukkaiden tahtotila voidaan sataprosenttisesti huomioida taloyhtiön viihtyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi.

Digitaaliset työkalut ovat tehokas keino yhteisöllisyyden rakentamiseen ja toiminnan kehittämiseen

Isännöitsijän ja taloyhtiön rooli yhteisöllisyyden kehittäjänä ja mahdollistajana on jatkuvasti merkittävämpi. Avoimen asukasviestinnän määrä kasvaa, kun asukkailla on käytössään välineet, joilla he voivat viestiä helposti niin keskenään kuin eri hallinnollisten tahojen kanssa.

Asukastoimikunnan työ helpottuu, kun asukkaita voi aktiivisesti osallistaa kyselyin. Yhteisten tapahtumien järjestäminen ja niistä viestiminen onnistuu paremmin myös lyhyellä varoitusajalla, digitaalisten ratkaisujen avulla.

Usein parhaat ajatukset taloyhtiön toiminnan kehittämisestä tulevat mieleen sohvalla, eivät niinkään vuotuisissa kokouksissa. Kun ajatukset voi helposti jakaa oikealle taholle, ne siirtyvät myös paremmin toteutusasteelle!

Artikkeli on julkaistu alunperin 16.2.2018.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakastarinat

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko kuulla lisää tai kysyä lisätietoja?

Soita tai lähetä minulle sähköpostia – kuulisin mielelläni kuinka voimme olla avuksesi. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Henry Hietavala, myynti