Ota yhteyttä

Käytännön vinkit taloyhtiön kriisiviestintään

Alla isännöinnin parissa työskennelleen asiantuntijamme Tomi Hankan käytännön vinkkejä taloyhtiön kriisiviestintään. Mitä on hyvä huomioida ja muistaa?

Älä anna kriisin yllättää

Kriisit eivät taloyhtiössäkään tule kello kaulassa. Isännöitsijän on hyvä sopia hallituksen kanssa etukäteen, miten poikkeustilanteessa viestitään ja kuinka jokainen asukas tavoitetaan. Esimerkiksi vakavamman tulipalon sattuessa, kun asukkaat evakuoidaan, ei paperitiedotteilla ja ilmoitustauluilla tee mitään. Eikä puhelinnumeroiden päivitys ja varmistus numeroiden paikkansapitävyydestä tule kyseeseen silloin, kun on ns. tilanne päällä.

Jokainen asukas tulisi tavoittaa helposti ja tehokkaasti

Ylivoimaisesti helpoin tapa tavoittaa on mobiilisovellus ja push viestit, jotka tulevat laitteen näytölle vaikkei sovellusta avaisikaan. Ei monimutkaisia kirjautumisia verkkopalveluihin, ei salasanojen muistelua. Siinä kohtaa on asukkaalla muutakin mietittävää. 

Kaikilla ei ole kännykkää tai tablettia, tai ei kykyä käyttää sitä. Tälloin sovelluksemme voi ladata vaikkapa omainen tai hoitaja. Nämäkin asiat on hyvä sopia etukäteen. On hyvä, että joku tietää mitä asukkaan talossa tapahtuu, jos oma toimintakyky on jo rajoittunut.

Hyvän hallintotavan mukaan asukkaille tulisi viestiä monipuolisesti useita viestintävälineitä käyttäen ja asukkaiden tiedontarpeet huomioiden. Monesti etenkin tulipalon tai isomman vesivuodon sattuessa perinteisten viestintävälineiden käyttömahdollisuus on hyvin rajoitettua. Sovellus kulkee helpoiten asukkaan mukana tänä päivänä. Sovellus täydentää tai jopa korvaa monet viestintätavat taloyhtiössä. 

Kriisin jälkeinen läpikäynti

Kriisiviestinnässä on tärkeää muistaa myös kriisin jälkeinen viestintä ja tiedottaa tehokkaasti kaikille, kun tilanne on ohi. Ja tietenkin käydä sopivassa ajassa läpi, missä onnistuttiin tai epäonnistuttiin. Näin ollaan seuraavalla kerralla valmiina uusin tavoin ja kenties välinein.

– Tomi

Kiinnostaako taloyhtiön kriisiviestintä aiheena? Tutustu myös Taloyhtiön kriisiviestintä vaatii suunnittelua ja ennakointia -artikkeliin

Juttele Tomin kanssa tehokkaista ratkaisuista taloyhtiön kriisiviestintään!
041 731 7338tomi@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti