Ota yhteyttä

Laadukkaampaa sisäilmaa digitaalisen asukasviestinnän avulla

Sana “sisäilma” herättää monissa helposti negatiivisia mielleyhtymiä. Eikä ihme, sillä usein sisäilmasta puhuttaessa tuodaan esiin sisäilmaongelmia, jotka ovat yhä yleisempiä. Tässä artikkelissa esittelemme kaksi toimenpidettä, joiden avulla terveellistä sisäilmaa voidaan edistää taloyhtiöissä. Artikkeli on osa juttusarjaamme Ennaltaehkäisevän viestinnän merkitys osana asumisturvallisuutta.

Tiesitkö, että sisäilman laatuun voi vaikuttaa huoneiston lämpötilan säätelyllä?

Oikealla sisälämpötilalla on monia positiivisia vaikutuksia sisäilman laatuun. Matalampi sisälämpötila esimerkiksi pienentää rakennusmateriaalien haitallisia päästöjä. Talvisin sisäilma on myös kuivempaa lämmityskauden vuoksi ja asunnon ylimääräiset lämpöasteet kuivattavat hengitysilmaa entisestään. Kuiva sisäilma voi aiheuttaa asukkaille terveyshaittoja, kuten muun muassa ärsyttää hengityselimiä ja silmiä. Lisäksi liian lämpimässä sisälämpötilassa ihmisen vireystila laskee ja alkaa väsyttää.

Terveyden ja energian käytön kannalta sopiva sisälämpötila on noin +21°C. Esimerkiksi makuuhuoneissa matalampi lämpötila, +18–20°C, voi taata paremmat unet. Kerrostalojen porrashuoneissa sopiva lämpötila on noin +17–18°C.

Usein sisälämpötilan kylmyyden huomaa helpommin kuin kuumuuden, joten asukkaat ilmoittavat todennäköisesti herkemmin kylmyydestä kuin ylimääräisistä lämpöasteista. Sisälämpötilojen tarkistusmittauksia olisi tästä syystä hyvä tehdä ennakoivasti ja säännöllisin väliajoin. Näin voidaan ennaltaehkäistä mahdollisia terveyshaittoja ja vähentää turhaa energian kulutusta.

Asukkaita voi pyytää suorittamaan tarkistusmittauksen viestillä porrasnäytössä tai asukassovelluksessa. Viesti voi olla lyhyt ja ytimekäs, kuten esimerkiksi: “Hei, on aika tarkistaa huoneistojen sisälämpötilat. Tehkää tarkistusmittaus huoneen keskiosassa noin 1,5 metrin korkeudelta. Sopiva sisälämpötila on noin +21°C. Ilmoitattehan poikkeavista lukemista taholle X.

Siivoamisella on tärkeä rooli sisäilman laadun parantamisessa

Asukas voi vaikuttaa sisäilman laatuun myös huolehtimalla ilmanvaihtoventtiileiden ja liesituulettimen rasvasuodattimen puhdistamisesta. Molemmat on hyvä puhdistaa aina tarvittaessa, mutta vähintään kerran vuodessa. Likaiset ilmanvaihtoventtiilit ja liesituulettimen rasvasuodatin voivat vähentää ilman vaihtuvuutta huoneistossa ja vaikuttaa heikentävästi sisäilman laatuun. Lisäksi rasvainen ja pölyinen rasvasuodatin on paloturvallisuusriski.

Kuvassa mies imuroi kattoon kiinnitettyä palovaroitinta. Sisäilman parantamiseksi myös ilmanvaihtoventtiilit kannattaa imuroida.
Ilmanvaihtoventtiilien lisäksi myös palovaroitin on hyvä imuroida. Kaikki tarpeelliset ohjeet asukkaille saa koottua kätevästi asukassovellukseen.

Venttiileiden peruspuhdistus hoituu asukkaalta helposti imuroimalla venttiilin ympäriltä. Imuroinnin jälkeen venttiili pyyhitään yleispuhdistusaineella. Imurin sijaan voi käyttää myös varrellista lattiamoppia. Taloyhtiön kannattaa laatia asukkaalle yksityiskohtaisemmat ohjeet, mikäli taloyhtiön ilmanvaihtoventtiilit voidaan irrottaa asukkaan toimesta ja pestä kokonaan.

Liesituulettimen rasvasuodattimien materiaalit vaihtelevat, joten erilaisille materiaaleille on olemassa myös erilaiset pesuohjeet. Helpoimmillaan joidenkin materiaalien puhdistaminen onnistuu tiskikoneessa pesemällä tai tiskialtaassa saippuaveteen upotettuna. Esimerkiksi marttojen verkkosivuilta (linkki avautuu uuteen välilehteen) löytyy ohjeet rasvasuodattimien puhdistukseen.

Ennakoivalla asukasviestinnällä ja tässä artikkelissa läpikäydyillä pienillä toimenpiteillä voidaan osaltaan parantaa huoneiston sisäilmaa ja sen myötä asukkaiden hyvinvointia. Samalla säästyy myös energiaa ja tehdään arjen pieniä ekotekoja!

Lähteet:

Valvira (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Motiva (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti