Ota yhteyttä

LVAS murtaa senioreihin ja digiin kohdistuvia turhia ennakkoluuloja

Pääsimme helmikuussa aurinkoisena keskiviikkona tutustumaan Lahden Vanhusten Asuntosäätiön uuteen Kartanonkulmaan, jossa One4allin digitaaliset palvelut ovat senioriasukkaiden käytössä. Jututimme asukkaita digipalveluiden käytöstä sekä aktiivisesti asukkaiden tukena toimivaa asukasohjaaja Mari Kokkoa hänen kokemuksistaan seniorien digitaidoista.

Marraskuun 2022 lopulla valmistuneen Kartanonkulman asukkaat ovat kaikki seniori-ikäisiä. Kohteessa on käytössä sähköinen varauskalenteri yhteistilojen ja palveluiden varauksia varten, sekä asukassovellus ja digitaaliset porrasnäytöt asukasviestintää, tiedotusta ja yhteydenpitoa varten. 

Digitaaliset palvelut ovat iso osa seniori-ikäisten asukkaiden arkea, sillä kohteessa on käytössä 100 % sähköinen tiedotus- ja varausmalli – toisin sanoen ihan kaikki toimii diginä!

Seniorien digitaidot kehittyvät tuetusti

Perinteisesti seniori-ikäisten digitaitoja väheksytään, ja yhdistelmänä seniori ja digitaalisuus herättävät paljon ristiriitaisia tunteita. Kysyimme Marilta, kuinka Kartanonkulman asukkaat ovat reagoineet sähköiseen toteutukseen.

“Seniorit ovat ikäryhmänä digitaalisilta taidoiltaan hyvin eritasoisia. Osa on omaksunut muidenkin digipalveluiden käytön osaksi arkea ja asumisen digipalvelut ovat vain lisä siihen. Osa taas toimii lähes ummikkona, ollen täysin uuden äärellä ja siksi ehkä hieman hämilläänkin. Alkuun oli toki myös joitain vastalauseita palveluiden digitaalisuudesta”, Mari kertoo.

Säätiö ei kuitenkaan suhtaudu tähän ongelmana, vaan haasteena, johon löytyy ratkaisu. 

“LVAS haluaa olla edelläkävijä. Meillä koetaan tärkeäksi tehtäväksi madaltaa ikäihmisten digikynnystä ja näin varmistaa, etteivät senioriasukkaat niin sanotusti putoa kelkasta”, Mari jatkaa.

Koulutuskeskus Salpauksen opiskelijat senioriasukkaiden tukena

Haasteita kohdattaessa on vain löydettävä oikeat keinot saavuttaa toivottu ratkaisu. Kartanonkulman asukkaiden kohdalla ratkaisu löytyi hyvin läheltä. Nimittäin asukkaiden muutettua taloon heidän avukseen saapui joulukuussa ryhmä hyvinvointiteknologian opiskelijoita viereisestä Koulutuskeskus Salpauksesta. Nuoret alan opiskelijat tukivat asukkaita niin digitaalisten palveluiden kuin myös muiden arkisten laitteiden käyttöönotossa. 

Mari kertoo projektin olleen menestys. Asukkaat olivat tyytyväisiä ja hän sai itse valtavan suuren avun, sillä yhden ihmisen olisi mahdoton auttaa kerralla kaikkia.

Suurin oivallus on varmasti ollut siinä, ettei avun ja opastuksen tarvetta ole haluttu kieltää tai ohittaa. On ymmärretty, että tukea ja ohjausta tarvitaan, ja että sen avulla myös kokematon käyttäjä voi oppia käyttämään digitaalisia palveluita – oli ikä ja lähtötaso mikä tahansa.

Vastaavia käyttöönottoprojekteja LVAS on toteuttanut Salpauksen kanssa muissakin kohteissaan ja kokemukset ovat Marin mukaan olleet niin asukkaiden kuin opiskelijoiden kannalta hyviä.

Opiskelijat saivat asukkailta arvokkaan ja käytännöllisen oppimiskokemuksen. Tapaamamme asukkaat puolestaan muistelevat hymyssä suin avuliaita opiskelijoita. “Oli niin mukavia poikia kyllä” ja “Niin ne vaan laittoi kaiken kuntoon ja osasivat ihan kaiken tuosta vaan”, asukkaat kertovat. 

Digin kautta yhteisöllisyyttä senioriasukkaille

Jatkossa olisi tarkoitus, että Kartanonkulman asukkaiden parista valikoituisi muutama aktiivinen tukihenkilö, jotka voivat auttaa jos ja kun asukkailla tulee digipalveluiden osalta kysyttävää. Toimintamallissa toteutuu tärkeä Kartanonkulman tavoite, eli yhteisöllisyyteen kannustaminen.

“Asukkaat voivat hyvin ratkoa haasteita keskenään ja tukea toinen toisiaan. Jos jokin tuntuu haastavalta ja siihen etsitään yhdessä ratkaisu, se vahvistaa samalla kummasti me-henkeä”, Mari kertoo. Tässäkin kommentissa nousee esiin rohkeus kohdata arjen haasteet. On nimittäin turha kuvitella, etteikö haasteita voisi syntyä. Onhan kaikilla, iästä huolimatta, ajoittain haasteita digin kanssa. 

Tapa, jolla asukasohjaaja puhuu asukkaista kannustaen ja uskoen heidän kykyynsä oppia, on sydäntä lämmittävä. Mari huomauttaa, että on myös tärkeää asukkaiden itsensä kannalta, että he oppivat – yhteiskunnan ulkopuolelle on nykyään helppo pudota, jos digitaidot uupuvat.

Mari tutustuu asukassovellukseen mobiililaitteella
Mari ja One4allin viestinnän Sonja tutustuvat uudistettuun asukassovellukseen One4all Mobileen. Mari kollegoineen ja kaksi LVAS:n asukasta osallistuivat sovelluksen jatkokehitykseen.

Digiopastus auttaa ratkaisemaan asukkaiden haasteet

Vierailumme ajaksi asukkaiden yhteistila Olohuoneen varauskalenteriin on merkitty tunniksi digiopastusta. Mari on varannut asumisen alkutaipaleelle asukkaita varten viikoittaisen digivuoron, jotta he voivat matalalla kynnyksellä pyytää tukea mahdollisiin digipalveluiden haasteisiin. Olohuoneessa odottaa saapuessamme kolme rouvaa, joista kahdella onkin konkreettinen pulma digipalveluiden osalta. Kaikki kolme huikkaavat Marille hymyillen ja vilkuttaen, yhteinen hetki asukasohjaajan kanssa on selvästi odotettu.

Marin ensimmäisenä tehtävänä on selvittää kuinka iäkkäämpi rouva, Rauni, voi varata suoraan porrasnäytöltä pesulavuorot. Hiiren käyttöä on jo harjoiteltu yhdessä tietokoneella, mutta sen kanssa on ollut haastetta. Porrasnäytöllä tekstin voi suurentaa ja varauskalenterin näkee suuremmalla alueella hiirtä tarvitsematta, siksi Mari ehdottaa varauksen tekoa kirjautumalla porrasnäytölle. Rauni tarvitsee kuitenkin apua kirjautumisessa, joten siirrymme aulaan porrasnäyttöjen ääreen harjoittelemaan.

Rauni tutustuu porrasnäyttöön yhdessä asukasohjaaja Mari Kokon kanssa
Lyhyen harjoittelun tuloksena Rauni oppi käyttämään varauskalenteria porrasnäytöltä. Asukasohjaaja Mari Kokko seurasi tarkkaan harjoittelun edistymistä.

Kuten useimmissa asioissa, tässäkin harjoittelu tuo jo varsin pian tulosta. Aivan kerrasta kirjautuminen ei onnistu, mutta hetken harjoittelun jälkeen homma alkaa sujua ja onnistumisen tunne täyttää aulatilan. “Täytyy vaan harjoitella. Tyttärentytär sanoi, että hankitaan minulle sitten oma tablettikin ja ehkä älypuhelinkin, kun opin näitä käyttämään”, Rauni kertoo. 

Kuka tietää, ehkä porrasnäytöllä saatu onnistumisen kokemus johtaa hänen kohdallaan myös muiden uusien palveluiden opetteluun. Onnistumisen kokemus motivoi ja usko omiin kykyihin kasvaa – sen tunnistanee meistä jokainen. 

Itse saimme Raunin harjoittelua seuratessa erinomaisen käytännön oppitunnin, kuinka porrasnäytön käyttöliittymää voisi seniorikäyttäjän kannalta vielä parantaa. Mittaamattoman arvokasta tietoa, jonka avulla voimme jatkokehittää palvelua.

Asukasohjaaja luo helposti yhteyden asukkaaseen digin avulla

Toisen asukkaan tietokone on järjestelmäpäivitystä vailla, sen kanssa auttaa vuorostaan työharjoitteluaan suorittava sosionomiopiskelija Nikita. Digituen lomassa asukkaat juttelevat niitä näitä ja yhdessä vietetty aika vaikuttaa olevan kaikille osapuolille mukavaa.

“Digiasioita opastaessa tutustuu asukkaiden kanssa ja siinä ohessa tulee juteltua muistakin asumisen asioista. Näin asukkailla on jatkossakin matala kynnys ottaa yhteyttä asukasohjaajaan”, Mari tiivistää.

Monisukupolvinen kortteli mahdollistaa yhteisöllisyyden

LVAS:n Kartanonkulma sijaitsee samassa asuinkorttelissa Avain Yhtiöt Oyj:n kahden asuinyhtiön kanssa, joissa on kaikenikäisille suunnattuja vuokra-asuntoja ja ASO-asuntoja. Korttelin yhteistiloina toimivat olohuone, pesula ja kuntoiluhuone sijaitsevat Kartanonkulman katutasossa, mahdollistaen kaiken ikäisten asukkaiden kohtaamisen ja yhteisöllisen toiminnan. 

Asukas katselemassa televisiota kartanonkulman yhteistilassa
Yhteistilassa on huomioitu yhteisöllisyys ja monisukupolvinen kortteli monella tapaa. Olohuoneen ja pesulan erottaa toisistaan ikkunaseinä, joten pyykätessäkin näkee, jos paikalle saapuu tuttuja juttuseuraksi tai television ääreen.
Yhteistilassa on useita pöytäryhmiä ja keittiö
Valoisalla seinustalla on pieniä kokkeja varten leikkikeittiö ja avoimessa tilassa on useita pöytäryhmiä asukkaiden käyttöön.

“Vielä ei olla kovinkaan paljon kohdattu, nuorethan tietysti käyvät töissä ja me vanhukset vallataan tämä olohuone usein päiväsaikaan”, eräs asukkaista kertoo. 

Mukavaa yhteistä puuhaa olohuoneella on kuitenkin jo porrasnäytön tiedotteen ja varauskalenterin näkymän perusteella tarjolla, esimerkiksi viikoittaiset pelituokiot ja kaikkien rakastama bingo.

On helppo kuvitella, kuinka yhteiseen Olohuoneeseen olisi lapsiperheenkin mukava tulla viettämään arkea. Yhteistilan leikkikeittiön pienet kokkaajat saisivat varmasti erinomaiset apukokit iäkkäämmistä, kokeneista kokeista. 

Toivottavasti korttelin eri sukupolvien asukkaat löytävät toisensa ja yhteisöllisyys voi rikastuttaa kaikkien kortteliasukkaiden arkea. Jo lyhyen vierailumme aikana käy ilmi, että olohuoneella ei kenenkään tarvitse olla yksin: juttukavereita piisaa ja yhdessä viihdytään.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti