Miten porrasnäyttö hankitaan taloyhtiöön ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon?

”Miten ja millä aikataululla digitaalisen porrasnäytön voi saada käyttöön? Mistä lähteä liikkeelle ja mitä täytyy tietää?” Moni miettii tälläkin hetkellä, miten porrasnäyttö hankitaan taloyhtiöön ja millä aikataululla sen voi saada käyttöön? Kun asukasviestintä on saatava kuntoon, toimivan ratkaisun etsiminen voi tuntua työläältä.

One4allin myynnistä vastaava osakas Henry Hietavala istahti lyhyeen Q&A -sessioon ja kertoi kuinka toimia, mistä aloittaa ja mitä pitää huomioda, ja antoi siinä samalla myös vastauksen pariin usein kysyttyyn kysymykseen.

Mitä pitää ottaa huomioon jos haluaa ottaa digitaalisen porrasnäytön käyttöön?

Henry: “Riittää, että on kiinnostunut panostamaan asukasviestintään. Kaikki alkaa yhteydenotosta, eli ottaa meihin yhteyttä ja kertoo tarpeistaan tai ajatuksistaan. Me sitten yhdessä asiakkaan kanssa kartoitamme tarpeita, ja mietimme miten me voimme niihin palveluillamme vastata. Siitä prosessi lähtee sujuvasti liikkeelle. Tämä ei vielä sido mihinkään.

Jos tarve kuitenkin on jo selkeä ja tuote tuttu, eli tiedetään että halutaan esimerkiksi passivinen tai kosketusnäytölllinen porrasnäyttö rappukäytävään, sen tilaaminen ja toimittaminen käy tarvittaessa hyvinkin pian. Parhaimmillaan porrasnäyttö on saatu asennettua asiakkaan rappuun jopa seuraavaksi päiväksi.

On hyvä että asiakkaalla on jonkinnäköinen suunnitelma siitä miten viestintää halutaan tehdä ja kuka siitä vastaa. Ei ole kenenkään edun mukaista että porrasnäytöt nököttävät tyhjinä rappukäytävissä.”

Mitä porrasnäytön hankinta pitää sisällään? Mistä yleensä aloitetaan, miten homma etenee?

Henry: “Jos tarve on jo tiedossa järjestämme tuotteesta ja palvelusta tuote-esittelyn toivotulle ryhmälle. Usein esimerkiksi hallitus ja isännöitsijä haluavat tutustua paremmin palveluun, ja sen lisäksi että varmistamme siinä yhteydessä kokonaistarpeen voimme huomioida myös mahdolliset, jo tiedossa olevat, tulevat tarpeet.

Passiivinen näyttö toimii kohteissa, joissa tiedottamista on suhteellisen vähän, eli näytöllä näkyy kerrallaan muutama vuorotteleva tiedote asukasluettelon ohella. Jos taas halutaan tiedottaa paljon tai tarjota esimerkiksi myöhemmässä vaiheessa yhteistilojen varauskalenteria tai monikanavaista asukasviestintää asukassovelluksen myötä, voi olla parempi ottaa heti alkuun kosketusnäytöllinen porrasnäyttö, jolloin sisältöä voi selata. Passiivinäytön voi myös jälkikäteen muuttaa kosketusnäytöksi.

Esittelyn yhteydessä jutellaan myös tarkemmin porrasnäytön sähkö- ja verkkoyhteyksistä, jotta tilaaja osaa varmistaa että ne ovat asennusvaiheessa kunnossa. Toimitusaikalupauksemme on 4-6 viikkoa.”

Onko porrasnäyttö sitten liisattu vai tilaajan omaisuutta?

Henry: “Meidän kauttamme hankittu porrasnäyttö on aina 100% asiakkaan, eli tilaajan omaisuutta, kun se on kerran maksettu. Tämä tarkoittaa, että omaa porrasnäyttöään voi myös hyödyntää toisen palveluntarjoajan järjestelmällä, mikäli ei ole tyytyväinen tarjottuun palveluun. Asiakas voi ostaa porrasnäytöt myös rahoituksella, jolloin noudatetaan rahoituskauden mittaista sopimusaikaa.”

Mikä ihmeen käyttöjärjestelmä?

Henry: “One4allin porrasnäytöllä näytettävää sisältöä hallinnoidaan PNT®manager hallinta­järjestelmässä. Järjestelmä on todella helppokäyttöinen ja sitä on kehitetty yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Porrasnäytön tilauksen yhteydessä sovitaan valitulle kokoonpanolle (useimmiten isännöitsijä, hallituksen jäsen ja huoltoyhtiön edustaja) järjestettävästä noin tunnin pituisesta käyttöönottokoulutuksesta, jossa käydään läpi järjestelmän käyttö ja toiminnot. PNTmanagerissa hallinnoidaan porrasnäytön sisältöjä, kuten mm. tiedotteita, pelastussuunnitelmia ja varauskalenteria, kuten myös muita palveluitamme.”

Minkä pituiseen sopimukseen asiakas sitoutuu hankkiessaan porrasnäytön One4allilta?

Henry: “Palvelusopimuksemme ovat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, 3 kuukauden jaksoissa. Haluamme tarjota asiakkaillemme vapauden valita, emme väkisin sitoa heitä kumppanuuteen. Toki teemme myös pidempiaikaisia sopimuksia mikäli niin halutaan. Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen hallinta­järjestelmään tai saamaansa palveluun, porrasnäyttöjämme voi myös hyödyntää jollain toisella ohjelmistolla. Sopimuskauden kustannus, eli palvelumaksu, sisältää helppokäyttöisen PNTmanager hallintajärjestelmän käytön, teknisen tuen, palvelun ylläpidon, ohjelmisto- ja versiopäivitykset sekä porrasnäyttöjen takuu- ja huoltokäytännöt sopimuskauden ajan.”

Mitä jos taloyhtiön porrasnäyttö lakkaakin toimimasta?

Henry: “Annamme kaikille valmistamillemme digitaalisille passiivi- tai kosketusnäytöllisille porrasnäytöille täyden 60 kuukauden takuun sopimuskauden aikana. Takuu koskee kaikkia porrasnäytön komponentteja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saavumme huoltamaan laitteen kuntoon tai järjestämme tarvittaessa korvaavan laitteen hajonneen tilalle.”

Kuinka porrasnäyttö, porrastaulu, rappunäyttö ja infonäyttö eroavat toisistaan? Ja jos eroavat, niin pitääkö niiden eroista ymmärtää jotain?

Henry: “Eivät mitenkään, rakkaalla lapsella on vain monta nimeä. Infonäyttö ehkä identifioituu enemmän kauppakeskuksiin ja porrasnäyttö sekä rappunäyttö enemmän asuintalojen porraskäytäviin. Termi on niin tuore vielä, ettei sille ole syntynyt vakiintunutta muotoa asukkaiden, isännöitsijöiden tai hallitusten parissa – siksi voikin olla, että yksittäisten taloyhtiöiden hallitusten on hankala löytää relevanttia tietoa juuri etsimästään tai haluamastaan tuotteesta. Me käytämme termiä porrasnäyttö ja sanan kirjaimista juontaa juurensa myös koko porrasnäyttöön kytkettävä PNT-tuoteperheemme PNTmobile, PNTmanager ja PNTpay.

Miten One4all porrasnäytöt eroavat muista tarjolla olevista porrasnäytöistä?

Henry: “Asukasviestintään kehiteltyjä vaihtoehtoisia ratkaisuja on tällä hetkellä tarjolla jo muutamia, ja sopiva malli riippuu eniten käyttötarpeesta ja tilaajan mieltymyksestä – eroja niissä on ulkomuodosta ja käytettävyydestä lähtien. One4allin porrasnäyttö on tietojeni mukaan näistä ainoa markkinoilla oleva hiilineutraali porrasnäyttö. Toki hiilijalanjäljen laskenta ja kompensointi on jokaisen toimijan tehtävissä ja me kannustammekin siihen. 

Meidän porrasnäytöissä on panostettu saavutettavuuteen – esim. kirjainkokoa voi suurentaa ja lukunäkymän voi laskea alemmas – ja tämän kehittäminen jatkuu. Olemme myös panostaneet oman kotelomme laatuun merkittävissä määrin, jonka vuoksi emme ole markkinoiden halvin porrasnäyttötoimittaja. One4all-kotelointi on laadukas ja siinä on huomioitu ilkivallan riskit mahdollisimman hyvin, kestävän tuotteen takaamiseksi.  Kotelointi on myös CE-merkitty ja noudattaa voimassa olevaa LV-direktiiviä. Porrasnäytön teknisistä ominaisuuksista kerron mielelläni lisää aiheesta kiinnostuneille.” 

Porrasnäytöistä ja kaikista muista One4allin tuotteista ja palveluista saa helposti lisätietoa soittamalla tai viestimällä Henrylle, 0400 888 218 tai henry.hietavala@one4all.fi

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakastarinat

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko kuulla lisää tai kysyä lisätietoja?

Soita tai lähetä minulle sähköpostia – kuulisin mielelläni kuinka voimme olla avuksesi. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Henry Hietavala, myynti