Ota yhteyttä

Taloyhtiön hallituksen kokemuksia digitaalisista asumisen palveluista – As Oy Espoon Kulttuurimajakka

Espoon Tapiolassa sijaitsee tavanomaisesta poikkeava taloyhtiö, As Oy Espoon Kulttuurimajakka. Erityisen taloyhtiöstä tekee se, että asuintalo on rakennettu katutasossa sijaitsevan Kulttuuriloisto-näyttelyrakennuksen yhteyteen. 7-kerroksisen asuintalon talotekniikassa on panostettu tavallista teknisempiin ratkaisuihin, joilla on haluttu tuoda asumiseen laatua ja moderniutta. 

Jututimme taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa Erik Gustafssonia ja kysyimme, millaisia kokemuksia taloyhtiön hallituksella on käytössä olevista digitaalisista asumisen palveluista.

Taloyhtiölle sähköisen varausjärjestelmän tuoma etu on selvä

Erik kertoo, että talon suunnittelija oli valinnut One4allin asumisen palvelut jo rakennusvaiheessa. Talon valmistumisvaiheessa käyttöön otettiin suunnitelmien mukaisesti kosketusnäytöllinen porrasnäyttö, asukassovellus, sähköinen varauskalenteri ja saunan kiukaan releohjaus. Pian sisäänmuuton jälkeen palveluita haluttiin vielä täydentää liittämällä varauskalenteriin iLoq-kulunohjaus sekä asukkaiden ja hallinnon arkea helpottava maksupalvelu

“Automaatiota on hyödynnetty paljon. Varauksissa palvelun tuoma etu on selvä. Sauna lähtee lämpiämään tunti ennen varausta, ja saunan ja kerhohuoneen lukitus ohjautuvat varausten mukaisesti. Maksupalvelun käyttöönotto jälkikäteen oli helppoa, ja nyt saunan yksittäisten varausten teko ja maksu on kuin mikä tahansa verkkokauppaostos”, summaa Erik tyytyväisenä.

Saunan ja kerhohuoneen lisäksi taloyhtiöstä löytyy ilmainen pesutupa, jota asukkaat varaavat käyttöönsä varauskalenterista. Tänä vuonna taloyhtiöön hankittiin myös grilli, jolle lisättiin oma varauskalenterinsa.

“Kaiken kaikkiaan One4all on ollut helppo järjestelmä ymmärtää ja käyttää. Kalentereihin on ollut kätevä lisätä rajoituksia, esimerkiksi varauksen keston voi määrittää olevan vaikka enintään kolme tuntia kerrallaan.”

Nopea tuki saa kiitosta taloyhtiön hallitukselta

One4allin tekninen tuki on auttanut taloyhtiön hallitusta hyödyntämään palvelun käyttöä parhaalla mahdollisella tavalla. 

“Kaiken kaikkiaan olemme saaneet tosi hyvää asiakaspalvelua. Tekninen tuki on vastannut nopeasti ja asiat on saatu kuntoon. Tuki on auttanut meitä esimerkiksi kalentereiden käyttöönotossa. 

Viimeksi pohdittiin yhdessä saunan vakiovuoroja. Tällä hetkellä asukkaat varaavat ja maksavat yksittäiset saunavuorot varauskalenterissa, mutta saunan vakiovuorot varataan vielä soittamalla huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiö välittää sitten isännöitsijälle tiedon, että saunamaksu pitää lisätä laskutettavaksi hoitovastikkeen yhteydessä. Siinä on riski, että tieto ei kulje ja varaukset eivät ole synkassa.

Siksi meillä on mietinnässä, että myös saunan vakiovuoroille perustettaisiin oma kalenteri. Silloin järjestelmästä lähtisi isännöitsijälle automaattinen viesti, kun asukas lisäisi tai poistaisi vakiovuoron. Varmasti palataan tähän asiaan One4allin tuen Waltterin kanssa”, kertoo Erik hymyillen tulevista suunnitelmista.

Digitaaliset asumisen palvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden modernin talotekniikan kanssa

Varauskalenterin lisäksi Kulttuurimajakassa käytetään sähköistä viestintäjärjestelmää, joka heidän tapauksessaan tarkoittaa kosketusnäytöllistä porrasnäyttöä ja asukassovellusta. Taloyhtiön hallitus viestii asukkaille aktiivisesti tärkeistä yhteisistä asioista sekä säännöistä ja ohjeista. 

Erik kokee, että aktiivisella tiedottamisella voi parantaa asumisviihtyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja turvallisuutta taloyhtiössä. 

“Asukasviestintä on tärkeää. Tiedotamme hallituksessa monikanavaisesti, sillä meille on tärkeää tavoittaa asukkaat mahdollisimman kattavasti. Käytän tiedotteissa push-ilmoitusta, jolloin asukkaat saavat ilmoituksen uudesta tiedotteesta. Olisi kiva tiedottaa jatkossa enemmänkin, ja tuoda sillä tavoin lisää yhteisöllisyyttä taloon.” 

Taloyhtiön hallituksessa ollaan oltu tyytyväisiä digitaaliseen porrasnäyttöön.

“Kun uusi asukas muuttaa taloon, nimet päivittyvät porrasnäytön asukasluetteloon nopeasti, sillä päivitys tapahtuu etänä. Lisäksi porrasnäyttö on tyylikäs ja linjassa talon muiden teknisten ominaisuuksien kanssa. Tuntuisi oudolta, jos käytössä olisi perinteinen ilmoitustaulu ja asukasluettelo. Nyt kaikki palvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.”

Kulttuurimajakka tarjoaa asukkailleen modernin asumiskokemuksen, joka jatkuu asuintalon rakenteista talotekniikan ratkaisuihin ja täydentyy digitaalisilla asukasviestinnän ja asumisen palveluilla.

Helppokäyttöinen ja moderni palvelu vastaa taloyhtiön tarpeisiin

“One4allin järjestelmässähän olisi tiedottamisen lisäksi paljon muitakin osa-alueita, mutta tällä hetkellä käyttömme keskittyy vahvasti varauskalenteriin ja tiedottamiseen. Myös kulunohjaus on tärkeä osa saunan ja kerhohuoneen varauksissa”, pohtii Erik tyytyväisenä.

Tulevaisuudessa häntä kiinnostaisi jakaa kulutusdataa asukkaille. Myös asukassovelluksessa toimiva ruokatori-ominaisuus voisi hänestä olla kiinnostava varsinkin talossa asuville opiskelijoille.

“Suosittelisin ehdottomasti One4allin palveluita, koska ne ovat helppokäyttöisiä ja moderneja, ja lisäksi palveluille on hyvä tuki. Palvelut ovat palvelleet hyvin meidän tarpeitamme.“

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti