Digitaalinen asukasviestintä ja asumispalvelut osana arkea

Helsinkiläisperheen arjen sujuvoittaja

Hyttisten kuusihenkinen perhe asuu Helsingissä vuokrataloyhtiössä, jonka asukkaiden käytössä on kaikki One4allin tuotteet ja palvelut: rappukäytävien digitaaliset porrasnäytöt, asumisen palvelualustana toimiva PNTmobile -asukassovellus, sekä varauskalenterit taloyhtiön tiloihin ja palveluihin. Perhe muutti nykyiseen kotiinsa vuonna 2019 ja on nyt jo muutaman vuoden ajan käyttänyt edellä mainittuja One4allin digitaalisia asukasviestinnän ja asumispalveluiden ratkaisuja osana päivittäistä arkeaan. Kysyimme heiltä, miten he käyttävät tarjottuja palveluita ja minkälaisia käyttäjäkokemuksia heille on niistä kertynyt.

PNTmobile asukassovellus – usein käytössä ja aina saatavilla

Heti alkuun käy selväksi, että nimenomaan PNTmobile -asukassovellus on aktiivinen osa perheen molempien aikuisten arkea ja sitä selataan tai käytetään milloin missäkin. Hyttiset varaavat sovellukseen kytketystä varauskalenterista saunavuorot, pesukoneet, kuivausrummut ja kerhotilat, ja lukevat sähköiset tiedotteet sekä selaavat kodinkansiosta käyttöohjeet. Sovelluksessa on myös kirpputori-, viesti-, ja kyselyominaisuus, mutta niitä heistä kumpikaan ei ole juuri käyttänyt. “Taloyhtiömme kirpputori on aika passiivinen ja viesteille ei ole ollut toistaiseksi tarvetta”, perheen äiti Jonna sanoo.

“Sähköinen kodinkansio on ihan tosi kätevä, siitä tykkään paljon. Saatan hyvinkin olla kaupassa ostoksilla, kun muistan että piti tarkistaa jostain käyttöohjeesta jotain, vaikka lieden lampun koko. On kätevää, että kaikki asunnon käyttöohjeet ja kodinkansion sisällöt ovat luettavissa sovelluksen kautta ja tiedot ovat aina ajan tasalla”, kertoo Jonna.

Kätevästi omalla koodilla

Hyttisten perhe käyttää aktiivisesti vuokraan kuuluvaa viikottaista saunaoptiotaan ja varaus tehdäänkin usein joka viikolle, riippuen perheen aikataulusta ja ohjelmasta. Saunavuoroja voi varata varauskalenterista aina tietyn määrän tietylle ajankohdalle, vuokranantajan sovellukseen määrittelemistä asetuksista riippuen. Hyttisten taloyhtiössä saunavuorot pääsee varaamaan kuukautta aiemmin ja perheen isä Antti kertoo, että kun vaan itse on hereillä ja seuraa tiedotteita, niin saa usein varattua haluamansa vuoron. Varaukseen tulevien palveluiden ajanjaksoista taloyhtiö viestii asukkaille aina sovelluksen kautta.


“Onhan se kätevää kun työpäivän päätteeksi voi töistä käsin varata saunavuoron vaikka samalla illalle. Ei tarvitse soittaa sinne tänne toimistojen aukioloaikoina, tai sitoutua vähintään puoleksi vuodeksi samaan viikoittaiseen saunavuoroon”, toteaa Antti.
“Ja kukaan ei voi varata itselleen ikuisesti sitä lauantai-illan parasta vuoroa, se on ihanaa!” Jonna jatkaa. 



Viikoittain Hyttiset varaavat asukassovelluksen kautta myös pesutuvan pyykinpesukoneineen ja kuivausrumpuineen. Sovelluksen varauskalenterista näkee ajankohtaisesti mikä vuoro on vapaana ja varauksia voi tehdä useamman. Molemmilla perheen aikuisilla on sovellukseen omat tunnukset ja PIN-koodit oviin. “Oma koodi on nykyään kätevästi sovelluksen ylänurkassa. Aiemmassa versiossa se oli muistaakseni jossain alareunassa, enkä meinannut koskaan löytää sitä. Hyvä kun vaihtui!” Jonna mainitsee. “PIN-koodin toki oppii muistamaan kun sitä aktiivisesti käyttää, mutta aina se jossain vaiheessa unohtuu, kun on muutenkin paljon muistettavaa”, hän jatkaa.

Hyttisten taloyhtiössä varauskalenterin kautta saa varattua myös yhteisen kerhotilan tai yhteiskäyttöpyörän käyttöönsä. Kerhotilaa onkin tullut käytettyä monipuolisesti äidin jumppatilana, esikoisen opiskelutilana ja yhteisesti koko perheen väistötilana, kun on haluttu lähteä siivoojaa pakoon muutamaksi tunniksi. Toiveena on saada taloyhtiön kerhotila varattua myös esikoisen syksyisiä rippijuhlia varten, omaan kotiin kun eivät kaikki vieraat mahtuisi saman pöydän ääreen. “Olen laittanut kalenteriin muistutuksen, että noin kuukautta aiemmin, kun syyskuun varaukset avautuvat, käyn heti klikkaamassa tilan käyttöömme”, Jonna kertoo. Yhteiskäyttöpyörä sen sijaan on aivan uusi palvelu taloyhtiössä. Sitä he eivät ole vielä ehtineet kokeilemaan, mutta varaus on jo tehty.

Taloyhtiön pesutupa varataan varauskalenterista, kuvassa pyykkejä nostetaan pesukoneesta ja siirretään kuivausrumpuun.
Varauskalenterista voi varata pesukoneen ja kuivausrummun erikseen, usein koneet varataankin peräkkäin.

Digitaaliselta porrasnäytöltä nopealla vilkaisulla tärkeimmät

Entä tuleeko asukassovellusta aktiivisesti käyttävän koskaan käytettyä digitaalista porrasnäyttöä, siinä kun on pitkälti sama sisältö kuin asukassovelluksessa?Antti sanoo lukevansa rappukäytävään sijoitetulta digitaaliselta porrasnäytöltä tiedotteita ja uutisia aina hissiä odotellessaan ja jatkavansa tiedotteiden lukemista sovelluksesta, jos huomaa näytöllä jonkun ajankohtaisen asian. Jonna kertoo vilkaisevansa porrasnäytöltä aina ulos lähtiessään sään ja raitiovaunun aikataulun, vaikka kulkeekin pääsääntöisesti jalan. Perheen lapset eivät kuulemma pahemmin porrasnäyttöä vilkuile, heitä eivät toistaiseksi taloyhtiön asiat juuri kiinnosta. Sovellukseen heillä ei omia tunnuksia olekaan, sillä asukassovellus on tarkoitettu aikuisille ja sen käyttäjätunnukset annetaan vain vuokrasopimuksen solmineille. Sen verran taloyhtiön asioihin on kuitenkin pitänyt vanhempien vaatimuksesta tutustua, että perheen kesken on käyty läpi pelastussuunnitelma ja mietitty yhdessä, miten tulisi toimia jos sattuisi tulipalo.

Helppo käyttää, mutta aina on tilaa kehitykselle

Vaikka Hyttisten kokemukset asukassovelluksesta varauskalentereineen ovatkin pääosin positiivisia, löytyy heiltä myös muutamia negatiivisia kokemuksia. “Jossain vaiheessa saunavaraukset eivät päivittyneet normaalisti. Kalenteri näytti vapaata, vaikka olin juuri varannut vuoron. Lopulta tajusin poistaa koko sovelluksen ja ladata sen uusiksi, niin sitten se alkoi taas toimia. Niinhän ne kaikki sovellukset aina toimii”, kertoo Antti. “Ja joskus tiedotteessa on sanallisesti kehotettu klikkaamaan johonkin osoitteeseen, mutta linkki on unohtunut. Se on ärsyttävää”, Jonna sanoo. “Yllättävän helppokäyttöinen tämä sovellus kuitenkin on, kun tämmöinen epädiginatiiivikin osaa sitä sujuvasti käyttää”, Jonna jatka vielä nauraen.


Kaiken kaikkiaan Hyttiset ovat olleet hyvin tyytyväisiä taloyhtiönsä tarjoamaan palveluun, joka tuli heille oikeastaan ylimääräisenä yllätyksenä. “Vuokrailmoituksessa luki jotain asukassovelluksesta, mutta ei sitä osannut hahmottaa, ennen kuin sitten muutettuaan tajusi mistä on kyse. Tosi näppärähän tämä on ollut ja moni tuttu on kyllä kateellisena ihmetellyt vierestä, kun olen vaikka kahvilassa varannut pyykkivuoron kännykästä!” Jonna sanoo.


Kehitysehdotuksiakin heille tuli heti mieleen muutama. “Olisi kiva saada sovelluksesta suoraan kalenterilinkki puhelimen kalenteriin. Nyt se pitää erikseen käydä naputtelemassa sinne ja se vaihe jää yleensä tekemättä”, sanoo Antti. Jonna taas toivoisi varauksiin jonotuslistaa, “eli jos joku peruisi varaamansa vuoron, siitä tulisi tieto ja sen voisi varata itse”. 

Hyttisten iloksi molemmat heidän toivomansa ominaisuudet ovatkin jo tulossa. Kaikkia One4allin palveluita kehitetään aina kun toiveita uusista ominaisuuksista ilmenee ja niitä on mahdollisuus toteuttaa, siksi palautetta kannattaa aina antaa. One4allin palvelut on suunniteltu niin asukkaita kuin taloyhtiön hallintoa varten ja kaikki kehitystyö pyrkii parantamaan molempien tahojen käyttökokemusta. Jos sinä haluat jakaa oman käyttäjäkokemuksesi kanssamme, joko asukkaan tai hallinnon näkökulmasta, tai jos sinulla on mielessä jokin kehitysehdotus, kuulisimme sen mielellämme. Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen viestinta@one4all.fi , niin sovitaan yhteinen tapaaminen!

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakastarinat

Ajankohtaisia

Haluatko kuulla lisää tai kysyä lisätietoja?

Soita tai lähetä minulle sähköpostia – kuulisin mielelläni kuinka voimme olla avuksesi. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Henry Hietavala, myynti