Ota yhteyttä

Kojamon Lumo One -pilvenpiirtäjän asumiskokemuksia kehitetään yhdessä asukkaiden kanssa

Lumo One on Kojamon lippulaivakohde, jossa asutaan kirjaimellisesti arjen yläpuolella: rakennus kohoaa yli 120 metrin korkeuteen ollen Suomen korkein vuokratalo. Miten asumisen arki toimii ainutlaatuisessa lähes 300 asunnon pilvenpiirtäjässä?

Avain laadukkaaseen asumiskokemukseen on asukaslähtöisyys, kertoo Kojamolla asiakaskokemuksesta ja palveluista vastaava johtaja Lauri Peltonen. Asumiskokemusta ei siis suinkaan ole jätetty rakentumaan itsekseen, vaan sitä kehitetään aktiivisesti tutkimalla asukkaiden tarpeita ja toiveita.

“Digitaalisuus on enenevässä määrin asukkaiden toive. Asukkaat käyttävät arjessaan monia digipalveluita ja he haluavat digitaalisuuden ulottuvan myös asumisen palveluihin. Olemme kuunnelleet asukkaita ja investoineet digitaaliseen kehitykseen, jotta asukkaat voivat halutessaan hoitaa kaikki asumiseen liittyvät asiat digitaalisesti.”

(aloituskuva Lumo-kodit)

Lauri Peltonen ja Lumo One -kohteen isännöitsijä Oskari Salminen
Lauri Peltonen (vas.) ja Lumo One -kohteen isännöitsijä Oskari Salminen ovat olleet mukana kehittämässä Lumo One -asukkaiden asumiskokemusta, johon kuuluu olennaisesti asukkaiden toivomat digitaaliset asumisen palvelut.

One4all mukana luomassa Lumo One -pilvenpiirtäjän asumiskokemuksia

Asukkaiden toiveet digitaalisuudesta on huomioitu pilvenpiirtäjän palveluita suunniteltaessa. Kohteessa on käytössä One4allin digitaaliset asumisen palvelut, joilla on tuotu asukkaiden arkeen ennen kaikkea toimivuutta ja vaivattomuutta.

“Digitaalinen alusta tarjoaa saumattomuutta, jotta asumisen arki toimii. Yhdenmukainen kokonaisuus varmistaa, että kaikki asumisen palvelut ovat keskenään synkronoitu ja että kaikilla osapuolilla – niin asiakaspalvelulla, isännöinnillä, huollolla kuin asukkaallakin – on aina ajantasainen tieto eikä tietokatkoja synny”, kertoo Lauri.

Digitaalisilla palveluilla helppoutta ja joustavuutta asukkaiden arkeen

Lauri kertoo, että elämän hektisyys näkyy asukkaiden odotuksissa, eivätkä Lumo One -kohteen asukkaat ole siihen poikkeus. Asukkaat toivovat asioinnilta erityisesti aika- ja paikkariippumattomuutta. 

“He haluavat hoitaa asian heti, kun se tulee heille mieleen. Siksi on tärkeää, että asukas voi esimerkiksi kahvilassa ollessaan tarkistaa sähköisestä varauskalenterista, onnistuuko huominen saunailta. Ajantasaisen varaustilanteen näkee heti ja varausvahvistuksenkin saa välittömästi – eikä asia jää roikkumaan siksi, että huollon tai isännöinnin pitää ensin tarkistaa, onko sauna vapaana ja lähettää asukkaalle siitä sähköpostia.”

Se, että sauna varataan yhden lomakkeen kautta ja pesutupavuoro taas oveen teipatusta listasta ei ole Laurin mielestä enää tämän aikakauden mukainen asumiskokemus. Lumo One -kohteen isännöitsijä Oskari Salminen yhtyy mielipiteeseen. Laadukas asumiskokemus ei ulottuisi asumisen palveluihin asti, jos asukkaan pitäisi käydä fyysisesti paikan päällä tarkistamassa yhteistilan varaustilanne. 

“Asumisen helppous korostuu, kun asukkaat voivat tarkistaa varauskalenterin kätevästi kotisohvalta käsin, eikä heidän tarvitse seikkailla yhteistilaan asti selaamaan varauskirjaa ja pettyä, jos haluttu vuoro onkin jo varattu.”

Lumo One -pilvenpiirtäjän 29. kerroksessa sijaitsee asukkaiden yhteistila Lumo lounge
Jokaisen käytettävän neliön ei tarvitse löytyä omasta asunnosta, sillä Lumo One -tornitalossa asuminen laajentuu myös yhteistiloihin. 29. kerroksessa sijaitseva Lumo Lounge toimii asukkaiden yhteisenä olohuoneena, josta löytyy modernit etätyöpisteet ja terassi mykistävillä näkymillä. Lisäksi asukkaiden varattavissa on juhlatila, pesukoneita, kuivausrumpuja ja kaksi saunaa. (kuva Lumo-kodit)

Automatisaatio mahdollistaa sujuvia käyttökokemuksia ja ekologisemman toteutuksen

Lumo One -yhteiskäyttötilojen käyttökokemusta on hiottu tarkasti yksityiskohtia myöten, jotta tilojen käyttö on asukkaille helppoa ja mieluisaa. One4allin sähköinen varauskalenteri lisäpalveluineen on mahdollistanut palveluiden automatisaation, jota on hyödynnetty muun muassa yhteistilojen varausten maksuissa ja kulunhallinnassa:

  • Asukkaat maksavat varattavan vuoron maksupalvelussa varauksen teon yhteydessä, jolloin laskutustarvetta ei synny.
  • Varauksiin liitetty kulunhallinta puolestaan varmistaa asukkaiden turvallisuuden: varattuihin tiloihin ei pääse eksymään ulkopuolisia henkilöitä varausten aikana.
  • Käytössä on myös saunakalentereihin liitetty kiukaan releohjaus, joka käynnistää saunan kiukaan varausten mukaan. Jos varattu vuoro perutaan, kiuas ei lämpene turhaan.

Lauri kertoo, että saunan releohjaus on koettu monella tapaa toimivaksi.

“Ensinnäkin se on ekologinen ratkaisu. Kiukaita ei tarvitse lämmittää turhaan, mikä säästää energiaa ja kustannuksia. Releohjaus myös mahdollistaa asukkaille joustavat kertavaraukset, sillä kaikki eivät haluaa sitoutua toistuvaan vuoroon. Perinteisellä menetelmällä kiukaat ovat päällä kiinteän ajan, eivätkä yksittäiset varaukset olisi olleet mahdollisia kyseisten aikojen ulkopuolella. Releohjauksen ansiosta olemme voineet vastata asukkaiden toiveisiin kertavarauksista.”

Tiloja on kiva käyttää, kun niiden varaaminen on tehty helpoksi. Myös data osoittaa, että ratkaisu toimii. Asukkaat ovat varanneet Lumo One -yhteistiloja jo yli 10 000 kertaa syyskuun sisäänmuuton jälkeen, kertoo Lauri.

Palveluiden digitaalisuus ja automatisaatio helpottaa myös isännöintiä

Yli 400 Lumo One -asukkaan arjen sujuvuudesta vastaava Oskari kertoo, että asumisen palveluiden digitalisointi on helpottanut hänen työtään isännöitsijänä.

“Digitaaliset asumisen palvelut ovat asukkaiden arjen sujuvoittamisen lisäksi myös erinomainen lisä ja apu omassa työssäni. Liputan ehdottomasti palveluiden automatisoinnin ja sähköisten järjestelmien puolesta.”

Oskarin mukaan yhteistilojen hallinnoiminen Lumo One -pilvenpiirtäjän kokoisessa kohteessa olisi erittäin työllistävää ilman One4allin sähköistä varauskalenteria.

“Kun käytössä on viisi pyykinpesukonetta ja kaksi kuivausrumpua sekä kaksi saunaa ja juhlatila, varaukset voisivat mennä helposti sekaisin paperisessa varauskirjassa ja sotkujen selvittäminen olisi äärimmäisen hankalaa. Sähköinen varauskalenteri on selkeä eikä virheitä voi käytännössä tapahtua.

Toinen tärkeä etu on tietosuojan huomioiminen. Sähköisessä varauskalenterissa saa rajattua kaikki tiedot piiloon, kun taas paperisessa kalenterissa tiedot ovat kaikkien nähtävillä”, huomauttaa Oskari.

Oskari ja Lauri esittelevät Lumo One -pilvenpiirtäjässä käytössä olevaa porrasnäyttöä
Oskari (vas.) kertoo hyödyntävänsä digitaalisuutta myös asukasviestinnässä. “Käytän porrasnäyttöä esimerkiksi ennakoivaan viestintään, mikä vähentää asukkaiden yhteydenottoja. Porrasnäytöllä on helppoa tiedottaa asukkaita muun muassa ikkunoiden pesusta, jotta asia ei tule asukkaille yllätyksenä.”

Hyviä kokemuksia yhteistyöstä One4allin kanssa

Lumo One on vain yksi Kojamon 23 kohteesta, jossa on käytössä One4allin palvelut. Kojamolle on siis ehtinyt kertyä kokemusta palveluiden skaalautuvuudesta.

“One4allin ratkaisulla kokemus on aina yhdenmukainen, vaikka kiinteistöt ovat eronneet toisistaan esimerkiksi yhteistilojen osalta. Ratkaisu on ollut joustava ja ketterästi vietävissä mihin tahansa kiinteistöön, niin uudiskohteisiin kuin olemassa oleviin kohteisiin”, kiittelee Lauri.

Myös Oskari on ollut tyytyväinen yhteistyöhön ja digitaalisiin palveluihin.

“Yhteistyö One4allin kanssa on ollut saumatonta. Palveluita on helppo käyttää, ja nyt kun ne ovat tulleet asukkaille tutuiksi, kaikki rullaa sujuvasti eikä asukkailta tule poikkeustilanteita lukuun ottamatta yhteydenottoja varauksista.”

Digitaaliset palvelut korostuvat tulevaisuuden asumisessa

Lumo One -pilvenpiirtäjä tarjoaa asukkaille modernia kaupunkiasumista parhaimmillaan, mutta mihin suuntaan asuminen kehittyy tulevaisuudessa? Laurilla on siihen selvä näkemys: digitaalisten ratkaisujen merkitys tulee jatkossa korostumaan entisestään. Yhtenä esimerkkinä hän nostaa uuden tavan hyödyntää tiloja.

“Maantieteellisesti lähellä olevissa taloissa ei tarvitse kaikissa olla samoja tiloja, vaan esimerkiksi kolmen talon asukkaat voivat käyttää tiloja ristiin digitaalisten palveluiden avulla. Tiloja saadaan hyödynnettyä tehokkaammin ja asukkaat saavat monipuolisemmin tiloja käyttöönsä. 

Tulevaisuus edellyttää yhdessä kehitettyjä ratkaisuja.”

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi
Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti