Ota yhteyttä

Lisäjätekulut on kasvava ongelma vuokrataloyhtiöissä

Vuokrataloyhtiön jätehuolto vaatii suunnittelua

Jätehuollon erilliskulut ovat lisääntyneet kahden viime vuoden aikana selvästi; ne vaihtelevat taloittain muutamasta sadasta eurosta jopa lähes neljään tuhanteen euroon vuodessa. Yhden talon lisäjätekuluista voi olla keskimäärin 45 % näitä ”roinan poisvientikuluja”, kertoo NAL asunnot Oy:n isännöitsijä Lea Parviainen.

Pahimmillaan lisäjätekulut kuormittavat talon hoitokulubudjettia ja aiheuttavat osaltaan vuokrankorotuspainetta.

Meillä on useita kymmeniä nuorten vuokrataloja, joten kokonaiskustannukset voivat nousta huomattaviksi. Pahimmillaan ne kuormittavat talon hoitokulubudjettia ja aiheuttavat osaltaan vuokrankorotuspainetta.” Lea selventää ilmiön vaikutuksia.

Oikeaoppisella lajittelulla säästöä

Jätekulut muodostavat suuren osan taloyhtiön hoitokulubudjetista. Asukkaat voivat itse vaikuttaa kuluihin oikeaoppisella jätteiden lajittelulla. Esimerkiksi sekajätteiden poiskuljetus on kalliimpaa kuin lasin tai kartongin kuljetus. Lajittelusta syntyy siis selvää säästöä taloyhtiölle.Kustannuksia lisää myös jätteiden lajitteleminen väärin. Pahvien heittäminen paperinkeräysastiaan tarkoittaa taloyhtiölle lisälaskua. Sitä tulee jäteyhtiöiltä myös siitä, jos jäteastia on täytetty niin, että kansi ei mene kiinni. Siitä huolimatta, että viereinen roska-astia on vain puolityhjä, veloitetaan tästä sama hinta kuin täyden tyhjentämisestä. Jäteastioiden tasaista täyttöä tulisi siis suosia.

Vanhat huonekalut ja suuremmat tavarat löytävät usein tiensä roskikseen tai sen viereen. Asukkaat eivät välttämättä ajattele, että näiden poiskuljetuksesta syntyy helposti suuret kustannukset, vaikka tämä yksittäisen asukkaan tavarasta eroon pääsyä helpottaakin. Yksittäisen huonekalun poiskuljetus voi kustantaa yhtiölle jopa pari sataa euroa. Kun näitä kustannuksia kertyy kuukaudesta toiseen, puhutaan suurista kokonaiskuluista ja nämäkin kulut pitää jollain kattaa. Asumisen kustannukset katetaan vuokra- ja vastiketuloilla, joten loppu kädessä näistä kuluista vastaa aina asukas, ja kustannukset näistä jakautuvat kaikkien asukkaiden kesken.

Hyvillä ohjeilla ja aktiivisella viestinnällä muutosta

Hyvät ohjeet, ja aktiivinen toistuva viestintä lajittelusta ja jätekuluista muistuttaa asukasta ohjeiden noudattamisesta. Erityisesti muistuttamalla asukkaita näiden asioiden konkreettisista vaikutuksista asumisen kustannuksiin saadaan esiin toimenpiteiden suora vaikuttavuus. Jokainen haluaa vaikuttaa siihen, mitä asumisestaan maksaa.

Moni asukas ei ole tietoinen siitä, millaisia kustannuksia jätteiden vääränlaisesta lajittelusta syntyy.

”Uskomme tiedotuksen voimaan. Moni asukas ei ole tietoinen siitä, että millaisia kustannuksia jätteiden vääränlaisesta lajittelusta syntyy. Olemmekin tänä vuonna panostaneet kovasti asukastiedotukseen: olemme innostaneet asukkaita kierrättämään jakamalla tietoa lajittelun hyödyistä sekä lisänneet ohjeistuksia jätetiloissa. Toivomme, että nämä toimet alkavat pian näkyä myös talojen jätekulujen pienentymisenä. ” Lea kertoo toimenpiteistä.

Tehokas tapa viestiä asukkaille kierrätyksestä on esim kodin kansion kierrätysohjeet, jonka voi ladata asukkaille PNTmobile asukassovellukseen. Kierrätykseen liittyviä ohjeita kannattaa myös jakaa porrasnäytölle.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti