Ota yhteyttä

NAL Asunnoilla hyviä kokemuksia One4allin uudella asumisen palvelulla

Asiakas- ja asukaskokemus on aina ollut keskiössä One4allin asumispalveluiden kehittämisessä. “Me kehitämme palveluita asiakkaillemme, siksi palvelumme kehittämisen lähtökohtana on aina asiakkaamme tarve. Tämä onnistunut väliaikaisen ovikoodin pilotointi yhteistyössä NAL Asuntojen kanssa on hyvä osoitus onnistuneesta yhteiskehittämisestä”, kertoo Kitte Hamilton, One4allin toimitusjohtaja.

Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi uusi asukkaiden arkea helpottava asumispalvelu.

”Olemme todella iloisia, että löysimme One4allin kautta ratkaisun haasteeseemme. One4all kehitti lyhyessä ajassa toiveidemme pohjalta juuri tarpeisiimme sopivan ketterän palvelun, minkä myötä pystymme palvelemaan asukkaitamme entistä paremmin”, kertoo NAL Asuntojen viestintä- ja markkinointisuunnittelija Riikka Teelmäki. (kuvassa ylhäällä)

Taloyhtiön turvallisuus ja asukaskokemukset haastoivat miettimään uusia ratkaisuja

Aloitimme uuden ovikoodipalvelun eli One4all Accessin kehittämisen ja pilotoinnin NAL Asuntojen kanssa ennalta valitussa taloyhtiössä loppuvuodesta 2021. One4all Access on lisäpalvelu, joka luotiin jo taloyhtiön käytössä olevaan asukassovellukseen.

Taloyhtiön haasteena oli se, että kiinteistössä ei ollut ovipuhelinta. Yksi asukkaiden keksimä keino oli laittaa oven väliin esimerkiksi palikka, jolla varmistettiin oven auki pysyminen. Juhlien ajan 13 kerroksisen talon ulko-ovi saattoi siis olla auki yömyöhään, ja kellä tahansa ohikulkijalla oli pääsy taloyhtiön tiloihin. Turvallisuusriskin lisäksi talvella lämpöä jaettiin myös harakoille, mikä lisäsi lämmön kulutusta.

Henkilökuva Päivi Ojalasta, joka tunnisti tarpeen uudelle asumisen palvelulle.
“Kun kyseessä on 13 kerroksinen kohde, niin oli ymmärrettävää, että asukkailta tuli paljon palautetta muun muassa ovipuhelimen puutteesta. Korona-aika lisäsi tätä vielä huomattavasti, kun asukkaat tekivät kotona etätöitä ja muun muassa turvallisuussyistä halusivat tilata ruokaa kotiin”, toteaa NAL Asuntojen vuokraustoimen johtaja Päivi Ojala.

One4all Access muuttui Ovikoodiksi

Joustava palvelu muotoutuu asiakkaan näköiseksi, niinpä One4all Access nimettiin NAL Asuntojen toiveesta asukkaille Ovikoodiksi.

Uudella Ovikoodi-kulunohjauspalvelulla ratkaistiin taloyhtiön aiemmat haasteet. Palvelun avulla asukas pystyy luomaan väliaikaisen koodin taloyhtiön ulko-oveen. Koodin voi kätevästi lähettää suoraan vieraille tai palveluntarjoajalle Ovikoodi-palvelun kautta sähköpostilla. Koodin voi myös kopioida palvelusta ja lähettää sen itse valitsemallaan tavalla. 

Koodi on voimassa vain ennalta määritetyn ajan, eikä koodia voi enää tämän ajan umpeuduttua hyödyntää. NAL Asuntojen kanssa mietittiin myös palvelun käytön sääntöjä ja rajoituksia, jotta palvelun käyttö pysyy hallinnassa. Koodeja ei voi esimerkiksi luoda hamaan tulevaisuuteen asti, vaan niitä voi tehdä vain ennalta määritetyn ajan päähän ja ne ovat voimassa niille määritellyn maksimiajan kerrallaan.

1500 luotua kulkukoodia ja tyytyväisiä käyttäjiä

“Kun saimme One4allilta vahvistuksen, että palvelu toimii, viestimme asukkaita tiedottamalla asiasta taloyhtiön porrasnäytöllä”, kertoo Päivi Ojala.

Pilotoinnissa mukana olleen taloyhtiön asukkaat ottivat palvelun innokkaasti käyttöön heti sen lanseerauksen jälkeen. Neljän kuukauden aikana asukkaat loivat noin 1 500 kulkukoodia eli lähes 400 koodia kuukaudessa. Palvelua on käyttänyt yli 60 % taloyhtiön asukkaista eli muutaman asukkaan varaan palvelun käyttö ei ole jäänyt.

NAL Asuntojen asukas Salla jakoi kanssamme oman käyttökokemuksensa ovikoodista.

“Olen käyttänyt Ovikoodi-palvelua silloin, kun olen tilannut ruokaa kotiin ja silloin kun kaverit ovat tulleet kylään. On ollut helppoa, kun ei tarvitse mennä ulko-ovelle asti vastaanottamaan ruokalähetystä tai päästämään kaveria sisään. Ovikoodi-palvelusta hyötyy myös toinen osapuoli: ruokalähettien ja kavereiden ei tarvitse odotella ulkona kylmässä oven avaamista, vaan he pääsevät itse sisään väliaikaisella ovikoodilla. 

Ovikoodi-palvelu lisää myös turvallisuuden tunnetta, kun tietää etteivät ulkopuoliset henkilöt voi hyödyntää koodia myöhemmin, mikäli se joutuisi vääriin käsiin. Olen käyttänyt Ovikoodi-palvelua suunnilleen muutaman kerran kuukaudessa ja voin suositella sen käyttöä muillekin.” 

Kuvassa henkilö käyttää asumisen palvelua ja näppäilee ovikoodin oven koodilukijaan
Ennalta määritetyn ajan voimassa oleva ovikoodi näppäillään oven koodilukijaan.

Asukaskokemukset Ovikoodi-palvelun käytöstä

Teimme kyselyn pilotoinnissa mukana olleille NAL Asuntojen asukkaille. Asukkailta saimme poikkeuksetta samansuuntaista palautetta ja kokemuksia uudesta Ovikoodi-palvelusta. 

Kaikki kyselyymme vastanneet asukkaat olivat yksimielisiä palvelukokemuksesta ja arvioivat Ovikoodi-palvelun erittäin hyödylliseksi antaen sille täydet 10/10 pistettä. Asukkaat kertoivat jakaneensa koodin ruokalähetille ruoan toimituksen yhteydessä, ystävälle tai jollekin muulle henkilölle vierailun ajaksi, paketin toimittajalle tai noutajalle sekä vieraille juhlien ajaksi. Koodia on myös käytetty tilanteessa, jossa avaimet on unohtuneet kotiin.

Tässä muutamia kommentteja asukkailta:

“Kätevä uudistus.”

“Mahtava uudistus!”

“Oikein toimiva ratkaisu!”

“Tämä helpottaa toimimista erittäin paljon ja uskon muidenkin asukkaiden olleen tyytyväisiä tähän.”

“Loistava palvelu! Jouduin joskus säätämään todella paljon, että paketin kuljettaja pääsi tuomaan pakettia. Nykyisellä ovikoodi-systeemillä tuokin tilanne olisi vältetty. Eli olen ollut todella tyytyväinen tähän. Helpottaa kyllä etätöitä huomattavasti, kun voi tilata lounaan oikeasti suoraan kotiovelle.”

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu
0400 888 218myynti@one4all.fi



Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti