Ota yhteyttä

Niiralan Kulma laajentaa asteittain digitaalisiin asumisen palveluihin

Kuopiolainen asiakkaamme Niiralan Kulma (Niku) viettää parhaillaan 75-vuotisjuhlavuotta. Kuopiossa Niku onkin tuttu toimija, ja lähes joka kymmenes kuopiolainen asuu Niku-kodissa. Niku modernisoi ja digitalisoi vuokra-asuntojensa asumisen palveluita yhteistyössä One4allin kanssa – molemmilla yhteistyötä ja palveluiden kehitystä ohjaa laadukas asukaskokemus. Haastattelimme Nikun palvelupäällikkö Hanna Harjunheimoa ja projektikoordinaattori Seija Savolaista

Pioneeri digitaalisten asumisen palveluiden hyödyntämisessä

Kuopiolaista Nikua voisi oikeastaan kutsua jo pioneeriksi digitaalisessa asukasviestinnässä,  sillä yhtiö on hyödyntänyt One4allin palveluita jo yli kuuden vuoden ajan. Vuonna 2017 Niku investoi kohteissaan digitaalisiin porrasnäyttöihin, ja sittemmin useissa kohteissa on otettu käyttöön myös mobiilissa toimiva asukassovellus ja varauskalenteri

Tällä hetkellä Nikulla on käytössään miltei kahdeksankymmentä oman ilmeen mukaisesti brändättyä porrasnäyttöä yli neljässäkymmenessä eri kohteessa. “On kivaa, miten näytön saa personoitua myös omaan tarpeeseen, ja esiin saa tuotua vaikka bussiaikatauluja tai muuta, mikä auttaa asukasta arjessa”, Hanna toteaa.

Tulevaisuutta ajatellen Nikulla on herännyt kiinnostusta palvelujen laajempaan hyödyntämiseen, ja testissä onkin parhaillaan asukassovelluksessa toimiva kyselytoiminto. Myös lukituksen osalta on pohdittu, voisiko siinä käytettävät rajapintaratkaisut olla tulevaisuudessa Nikulla ajankohtaisia.

Pilotoinnin kautta tositoimiin – käyttöliittymä todettiin helpoksi ja selkeäksi

Aloitettuaan työt Niiralan Kulmassa Hanna pääsi melkeinpä ensi töikseen käynnistämään yhteistyötä One4allin kanssa. “Pilotointi sujui moitteetta, joten sen pohjalta jatkettiin eteenpäin”, muistelee Hanna vuoden 2017 tapahtumia. 

Hanna toimi aluksi hyvin aktiivisena One4all Manager -hallinta­järjestelmän käyttäjänä ja koulutti muita sen käyttöön. Kouluttaessaan Hanna huomasi nopeasti, miten selkeä ja helppokäyttöinen hallinta­järjestelmä on – kaikki oppivat helposti käyttämään sitä. Nykyisin Hanna johtaa Nikun asiakaspalvelu- ja viestintätiimiä, jossa kahdentoista hengen voimin hoidetaan viestintää ja asiakaspalvelua sekä koordinoidaan asuntoasioita. 

Seijan työnkuvaa on hiljattain laajennettu, ja nykyisin hän päivittää porrasnäyttöjen sisältöä päivittäin ja hallinnoi asukassovellusta. Myös Seija on kokenut One4all-palvelut loogisina ja helppokäyttöisinä sekä kokenut saaneensa hallinta­järjestelmän käyttöön hyvän perehdytyksen. Hän kiittelee koulutuksesta ja hyvin toimivasta päivittäisestä tuesta. 

Niiralan Kulman projektikoordinaattori Seija Savolainen käyttää työssään One4all Manager -hallinta­järjestelmää ja hallinnoi asukassovellusta.
Niiralan Kulman projektikoordinaattori Seija Savolainen käyttää työssään One4all Manager -hallinta­järjestelmää ja hallinnoi asukassovellusta.

Digitaalisiin asumisen palveluihin asteittain ja asukkaita tukien

Niiralan Kulmalla on jo paljon kokemusta palveluiden käyttöönotosta, ja heille ja asukkaille toimivaksi malliksi on muodostunut asteittainen palveluiden käyttöönotto. Ensin otetaan käyttöön porrasnäyttö ja vasta sen jälkeen asukassovellus – vaiheittaisuus antaa asukkaille hetken tottua palveluun ja mahdollistaa Nikulle paremman asukkaiden tukemisen muutoksessa. Nikussa asukkaiden palautteita kuunnellaankin tarkalla korvalla ja kehitetään toimintaa niiden pohjalta.

Seija kokee positiivisena, että One4all-palveluita voi täydentää vähitellen: “On hyvä, ettei kaikkea tarvitse tilata kerralla ja saa rakentaa omaa palvelukokonaisuutta hiljalleen – näin myös asukkaat pysyvät muutoksessa mukana.” 

Digitaaliset porrasnäytöt tuovat porraskäytävään siisteyttä ja modernia tunnelmaa

“Onhan nämä porrasnäytöt todella hyviä ja tuovat portaikkoon ajanmukaista tunnelmaa. Kiva on, että asukaslistauksen saa näytölle kuitenkin myös perinteiseen kirjaintyyliin, koska siihen asukkaat ovat tottuneet”, toteaa Hanna porrasnäyttöjen yleistunnelmasta.

“Porrasnäyttö tekee siistin ja modernin näköisen sisääntulon, kun vertaa vanhoihin perinteisiin ilmoitustauluihin – tuo heti mielikuvan siitä, miten aktiivisesti ja hyvin kiinteistöä hoidetaan ja huolletaan”, sanoo Seija. 

Digitaalisuus säästää aikaa ja vähentää työmäärää

Nikulla selkein käytännön esimerkki digitaalisuuden hyödyistä on tiedotteiden jakelun helpottaminen. “Melkeinpä yhdellä napinpainalluksella tiedote lähtee useaan paikkaan – onhan siinä selkeä ajankäytön hyöty, ja ei tarvitse kiinteistönhoitajien lähteä printtaamaan ja jakamaan lappuja”, toteaa Hanna.

Seija nostaa esiin saman hyödyn kuin Hanna ja pohtii lisäksi paperitiedotteiden vanhentumista ilmoitustauluilla ja sitä, miten ne on tietysti myös muistettava kerätä pois. Digitaaliselta porrasnäytöltä ja asukassovelluksesta tiedotteen voi milloin vain ottaa pois tai vaihtoehtoisesti ajastaa esilläoloajan jo julkaisuvaiheessa. “Kaiken kaikkiaan digitaalinen viestintä säästää hurjasti aikaa ja vähentää työmäärää”, Seija tiivistää.

Monikanavaista asukasviestintää tehokkaasti digitaalisuutta hyödyntäen 

Sisällön päivittäjän roolissa Seija kokee käytännöllisenä ja hyödyllisenä mahdollisuuden katsoa porrasnäytön tilannetta asukkaan silmin, eli miltä se näyttää reaaliajassa: “Siitä on helppo tarkistaa, mitä näytöllä näkyy, ja onko esimerkiksi tiedotteelle asetettu lukuaika riittävä.” 

Seija kertoo, miten monesti Nikulla on huomattu monikanavaisen asukasviestinnän tehokkuus; mitä useampaa kanavaa hyödyntäen sama viesti jaetaan asukkaille, sitä parempi todennäköisyys on, että viesti todella saavuttaa kohteensa. Perinteinen paperitiedottaminen Nikussa on vähenemään päin, mutta joissakin isommissa asioissa on hyvä täydentää viestintää paperitiedotteilla. 

Nikulla One4all Manager -hallinta­järjestelmään on oikeudet useilla käyttäjillä, ja oikeuksia annetaan tarpeen mukaan eri toimijoille, kuten kiinteistönhoitajille tai remonttityönjohdolle. Nikun viestintä tarjoaa yhteistyökumppaniensa käyttöön erilaisia viestintäpohjia ja -sisältöjä, jolloin viestintä pysyy paremmin Nikun tyylin ja brändi-ilmeen mukaisena.

Varauskalenteri on aktiivisessa käytössä pesutupien varauksissa

Digitaalinen varauskalenteri on otettu käyttöön Nikulla pesutupavarauksissa. “Jos illalla sängyssä tulee mieleen, että pitää varata seuraavalle päivälle pesulavuoro, niin ei tarvitse lähteä kellariin tai toiseen rappuun etsimään varauskirjaa, vaan voi kätevästi vain omalla kännykällä hoitaa varauksen”, kuvaa Seija etuja asukkaan kannalta. Pesutupa palveluna sisältyy Nikulla vuokriin, joten laskutuksesta vuorojen suhteen ei tarvitse huolehtia. Saunoja taas vuokrataan tällä hetkellä vain vakituisiin vuoroihin, eli niitä ei vielä voi varata varauskalenterin kautta. 

One4all-palveluihin kuuluu myös maksupalvelutoiminto, joka voidaan tarvittaessa liittää varauskalenteriin. Tällöin asukas maksaa varauksensa itsenäisesti, mikä vapauttaa isännöinnin ja asiakaspalvelun laskutustehtävästä. “Jos tulevaisuudessa siirryttäisiin myös satunnaisten saunavuorojen varauksiin, One4allin maksupalvelu olisi järkevä ottaa käyttöön”, Seija toteaa. “Muutoin varausten ja maksujen kanssa menisi jo ihan solmuun”, hän jatkaa. 

One4allin ja Niiralan Kulman yhteistyö on toiminut kiitettävästi

Niiralan Kulmassa One4all-palvelut on koettu tärkeinä, hyvinä ja toimivina. Nykyisin porrasnäytöille tehdäänkin varaukset suunnitelmiin aina talon peruskorjauksen ja uuden talon rakentamisen yhteydessä. Asukkaat Niku-kodeissa vaikuttavat tyytyväisiltä myös asukassovellukseen, sillä sitä käytetään aktiivisesti, eikä soraääniä ole kuulunut. “Uskoisin, että asukkaat kokevat sovelluksen helppona ja loogisena – ainakin kaikki kännykän käyttäjät osaavat varmasti käyttää myös tätä sovellusta”, toteaa Seija. Nikun asukasneuvonta tukee asukkaita porrasnäytön ja asukassovelluksen käytössä.

Seija kiittelee One4allia yhteistyöstä ja asiakastuesta: “Arvostan sitä, että yhteistyö on mukavaa. Tuki on toiminut hienosti, asioihin tartutaan ja oikeasti yhdessä kehitetään asioita vielä paremmiksi. Yhteistyö tulevassa näyttää erityisen hyvältä, kun tekeminen on niin saumatonta.” One4allin päivittäinen tuki ja koulutukset ovat tehneet vaikutuksen myös Hannaan: “Tuki toimii erittäin hyvin ja ripeästi.”

Artikkelikuvassa Niiralan Kulman projektikoordinaattori Seija Savolainen ja One4allin porrasnäyttö.

Kysy lisää asumisen digitaalisista palveluista tai pyydä tarjous
0400 888 218myynti@one4all.fi
Koitko artikkelin sisällön hyödylliseksi? Klikkaa ja vastaa kyselyyn.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti