Ota yhteyttä

YIT panostaa asumiskokemuksen kehittämiseen digitaalisin keinoin

YIT panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja pyrkii digitaalisuutta hyödyntäen tarjoamaan asukkailleen mahdollisimman kattavan ja laadukkaan asumiskokemuksen. Haastattelimme YIT:n digitaalisista toiminnoista vastaavaa kehityspäällikkö Jukka Hyväristä digitaalisuuden tarjoamista hyödyistä ja siitä, kuinka One4all linkittyy YIT:n digitaaliseen palvelutarjontaan.

YIT on digitaalisuuden osalta jo kokenut tekijä – vuodesta 2014 lähtien käytössä on ollut asumisen palveluportaali / asukkaan palvelukanava YIT Plus. YIT hyödyntää kehittämäänsä palvelukanavaa kattavasti ja monipuolisesti, aina rakennusvaiheesta asumisaikaiseen palveluun. 

Digitaalisuus on osa YIT:n asiakaspolkua alusta alkaen: Kotipolku-konsepti tuo osakkaat sähköisen viestinnän ja YIT Plus -palvelun ääreen heti ostohetkestä lähtien. YIT Plussassa tuore kodinomistaja voi esimerkiksi lukea uuden kotinsa rakennusvaiheen tiedotteita ja seurata rakennusvaiheen etenemistä työmaan julkaisemien kuvien ja päivitysten myötä.

Asumisvaiheessa YIT Plussan rooli säilyy, mutta muuttuu hieman erilaiseksi – silloin sieltä löytyy kaikki asumiseen liittyvät viestit, tiedot ja dokumentit. YIT Plussaan on upotettu myös kolmannen osapuolen palveluita, joiden avulla palvelukokonaisuudesta on rakennettu entistä monipuolisempii. Niistä yksi asukkaiden arjen kannalta merkittävimmistä on One4allin varausjärjestelmä.

One4allin varauskalenteri osana YIT Plussaa

YIT on oivaltanut, että se voi palvella asukkaitaan mahdollisimman hyvin ja kattavasti hyödyntämällä SaaS-kumppaneiden osaamista ja täydentämällä YIT Plussaa kolmannen osapuolen palveluilla, kuten One4allin sähköisellä varausjärjestelmällä. Hyödyntämällä kolmannen osapuolen valmiita järjestelmiä, YIT voi tarjota asukkailleen palvelun, kiinnittämättä itse resursseja sen tuottamiseen ja kehittämiseen.

“Yksi One4allin palveluiden hyödyntämisen vahvuus on siinä, että tiedämme yrityksen panostavan palveluiden laatuun ja kehittämiseen. Vuoropuhelu on avointa ja kehitystarpeita mietitään yhteisesti, ja niihin päästään myös vaikuttamaan”, Jukka kertoo.

Palvelun käyttäjälle hyöty on siinä, että asumiseen liittyvät palvelut löytyvät yhdestä paikasta, jolloin asukkaan ei ole tarvetta muistaa useita eri tunnuksia ja kirjautua eri palveluihin. Kaikki olennainen löytyy yhden kirjautumisen takaa.

YIT:n digitaalisista toiminnoista vastaava kehityspäällikkö Jukka Hyvärinen sekä One4allin toimitusjohtaja Kitte Hamilton
YIT:n Jukka Hyvärinen ja One4allin toimitusjohtaja Kitte Hamilton ovat tehneet yhteistyötä alusta asti – vuoropuhelu on avointa ja kehitystarpeita mietitään yhteisesti.

Varauspalvelut tuovat asukkaan tärkeän tiedon ääreen

Asukkaille viestimisessä tärkeintä on viestin perille saaminen. Varaustoimintojen ollessa luonteva ja olennainen osa asukkaiden arkea, he saapuvat helpommin YIT Plussaan ajankohtaisten tiedotteiden äärelle varausta tehdessään.

“Ajankohtaiset tiedotteet on helppo lukea samalla kun on kirjautunut palveluun tehdäkseen pesutupa- tai kerhohuonevarausta. Viestintä saadaan silloin tuotua säännölliseksi osaksi asukkaan arkea,” Jukka kertoo.

YIT Plussasta voi varata kohteesta riippuen hyvin monipuolisesti palveluita ja yhteistiloja. Pesutuvat, saunavuorot, kerhotilat ja kuntosalit ovat yleisiä YIT:n kohteissa ja niiden käyttöaste on korkea. Jukka mainitsee, että tilojen tarve on lisääntynyt ja siksi varauksen helppous on olennainen osa palvelua.

Varausjärjestelmän edut ovat merkittävät myös hallinnollisesti

Sähköisen varausjärjestelmän edut ovat selkeitä myös hallinnolle, Jukka kertoo. Esiin nousee muun muassa varausten aikataulutuksen helppous ja kapasiteettien määrittäminen. Se, että on säädettävissä montako yksittäistä varausta asukkaalla voi olla, tuo puolestaan tasapuolisuutta varaushierarkiaan. 

“Varausmahdollisuuksia on helppo muokata tarpeiden mukaan, ja seassa voi olla sekä ilmaisia tiloja että maksullisia tiloja, joihin on kytketty maksupalvelu. Isännöinnin kannalta työ helpottuu ja vältytään ylimääräiseltä laskutukselta”, hän jatkaa.

Varausjärjestelmän mahdollistama turvallisuus on myös erityisen tärkeää. “Tila todellakin on vain sinun käytössäsi, kun siihen on varaus. Tämä lisää turvallisuutta käyttäjälle ja turvaa samalla, ettei tiloihin kohdistu ilkivaltaa”, Jukka täsmentää.

Porrasnäytöt tukevat viestinnän monikanavaisuutta

YIT Plussan ohella tiedotteet tuodaan useissa YIT:n kohteissa myös porraskäytävään One4allin digitaaliselle porrasnäytölle. Se on tapa tarjota asukkaille monikanavaista viestintää ja pyrkimys tavoittaa asukkaat mahdollisimman helposti heidän omassa arjessaan.

Asukasviestinnän kannalta on selkeä etu, että viestintä voidaan tuoda asukkaan arkeen useissa eri kanavissa, ja näin huomioida asukkaiden toisistaan poikkeavat tavat ja mieltymykset. Porrasnäytöillä tiedotteet tavoittavat helpommin ne asukkaat, jotka eivät aktiivisesti kirjaudu YIT Plussaan.

Korttelihankkeet mahdollistavat monipuoliset tilat ja niiden varaamisen useamman taloyhtiön kesken

Korttelihankkeissa yhteistilojen tarjontaan kiinnitetään jo suunnitteluvaiheessa erityistä huomiota, jotta yhteistilojen tarjonta olisi korttelin taloyhtiöille monipuolisempaa. Yhteistilat saadaan tehokkaammin hyötykäyttöön, kun niitä hyödynnetään useamman taloyhtiön kesken.

Taloyhtiöissä on usein yksittäisiä talosaunoja ja pesutupia, mutta korttelisuunnittelussa yhdessä yhtiössä saattaa olla kuntosali ja toisessa kerhotila. Silloin korttelin asukkaat voivat hyödyntää palveluita yhteisesti, ja yhteistilojen tarjonta monipuolistuu korttelitasolla. Tilojen käyttö voidaan myös rajata vain tiettyjen korttelin taloyhtiöiden käyttöön, jos se on tarpeen.

Varausjärjestelmä mahdollistaa sen, että yksittäisten tilojen kalentereita voidaan jakaa myös taloyhtiön ulkopuolisille käyttäjille. Näinkin voidaan kasvattaa tilojen hyötykäyttöä, ja samalla voidaan vaikuttaa positiivisesti myös yhteisöllisyyden rakentumiseen.

Kylätalo Greija Helsingissä Pasilan Triplan asuinkorttelissa.
Kuvassa Helsingin Pasilassa Triplan asuinkorttelissa sijaitseva Kylätalo Greija. Kylätalon tilava kuntosali ja iso kerhohuone ovat korttelin kaikkien taloyhtiöiden käytössä.

Asumisen tulevaisuus on enenevissä määrin digitaalinen

Jukka kertoo, että YIT:llä digitaalisuuteen panostetaan nyt jo paljon ja jatkossa todennäköisesti yhä enemmän. Digitaalisuuden mahdollistamat palvelut ja laadukkaan asukaskokemuksen tarjoaminen ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa.

“Näen, että esimerkiksi jakamistalous tulee kasvamaan asukkaiden kesken ja sen tukeminen digitaalisin palveluin on asukkaille on luontevaa. Digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet ovat runsaat, ja esimerkiksi ohjelmien väliset kytkökset tulevat varmasti tuomaan uutta helppoutta asumiseen ja hallinnointiin”, hän summaa.

Kysy lisää asumisen digitaalisista palveluista tai pyydä tarjous
0400 888 218myynti@one4all.fi
Koitko artikkelin sisällön hyödylliseksi? Klikkaa ja vastaa kyselyyn

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti