Ota yhteyttä

Ilman viestintää ei ole toimivaa taloyhtiötä

Puutteellinen taloyhtiön viestintä kasvattaa riskejä, jotka myös liian usein konkretisoituvat esimerkiksi kosteusvaurioina ja tulipaloina. Sen sijaan, että taloyhtiön resurssit menevät vahinkojen ja korvausvastuullisten selvittämiseen, resurssit kannattaa kohdistaa vahinkojen ennaltaehkäisyyn.

Viestintä tuo turvaa taloyhtiöön

Viestintä on helppo, mutta tehokas tapa ehkäistä vahinkoja. Vaikka asukkaiden aktiivinen tiedottaminen, ohjeistaminen ja muistuttaminen asumiseen liittyvistä asioista voi tuntua tarpeettomalta, se maksaa itsensä tosiasiassa moninkertaisesti takaisin. Kun asukkaat tietävät omat vastuunsa ja osaavat toimia oikein, yhteiselo taloyhtiössä on sujuvaa ja turvallista.

Isännöitsijätaustaisen myyjämme Tomi Hangan mielestä viestinnän tärkeyttä taloyhtiössä ei voikaan liikaa korostaa.

“Taloyhtiön viestintää voi ajatella vakuutuksena, joka tuo turvaa taloyhtiöön. Vakuutuksia ei oteta siinä toivossa, että onnettomuuksia sattuu. Samalla tavoin kuin hyvään vakuutukseen, myös taloyhtiön viestintään kannattaa satsata.

Taloyhtiön viralliset digikanavat, kuten porrasnäyttö ja asukassovellus, maksavat itsensä nopeasti takaisin, kun asukasviestinnän avulla vältetään yksikin vesivahinko tai kinkkurasvasta tukkeutunut viemäri. Kukaan ei varmasti halua jossitella jälkikäteen, olisiko tilanne voitu ehkäistä ohjeistamalla paremmin.”

Tomi rohkaisee taloyhtiöitä ottamaan digiloikan ja hyödyntämään viestinnässään digitaalisia kanavia. “Porrasnäyttö on paitsi panostus taloyhtiön viestintään, myös panostus asumisturvallisuuteen.”

Riskit kasvavat, jos taloyhtiön viestintä on puutteellista

Kuten elämässä yleensä, myös taloyhtiössä sattuu ja tapahtuu. Viestintään panostamalla voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä erilaisten riskien toteutumista.

“Parhaimmillaan taloyhtiön viestinnällä voi estää sen, että koko talo palaa. Tämä on ääriesimerkki, mutta myös hyvä muistutus, miksi asukkaita kannattaa ohjeistaa tarkastamaan palohälyttimensä säännöllisesti.

Jos asukkaita ei ohjeisteta toimimaan oikein, he voivat tahattomasti laiminlyödä velvollisuuksiaan ja aiheuttaa esimerkiksi vesivahingon puhdistamattomalla lattiakaivollaan.

Taloyhtiössä riittää paljon tiedottamisen ja ohjeistamisen arvoista asiaa. Hyvä muistisääntö on se, että on yhtä tärkeää ohjeistaa asukkaita varomaan liukkautta kuin hiekoittaa taloyhtiön kulkuväylät.

Asukasviestinnässä kannattaa kuitenkin käyttää maalaisjärkeä: jos pitää miettiä, onko tämä viestinnän arvoinen asia, niin yleensä se silloin on”, ohjeistaa Tomi.

Viestintäkanavien pitää mahdollistaa nopea reagointi

Taloyhtiössä tapahtuu myös yllättäviä asioita, joista isännöinnin ja huollon pitää pystyä viestimään nopeasti.

“Digikanavat mahdollistavat yllättäviin poikkeustilanteisiin reagoinnin. Jos isännöitsijä on taloyhtiössä paikan päällä ja huomaa katolta uhkaavasti roikkuvia jääpuikkoja, hän voi julkaista tiedon heti ilman, että hänen tarvitsee ajaa sitä varten toimistolle tulostamaan tiedotetta.

Toinen mahdollinen tilanne on, että viemäri vuotaa ja vedet laitetaan poikki. Kun isännöitsijä tiedottaa tilanteesta asukassovelluksessa, asukkaat saavat tiedon heti missä tahansa ovatkin. Silloin he voivat varautua tilanteeseen esimerkiksi käymällä suihkussa työpaikalla.

Tärkeintä on, että asukkaat ovat asianmukaisesti ajan tasalla siitä, mitä talossa tapahtuu. Myös asukastyytyväisyys lisääntyy, kun asiat eivät tule tietoon jälkikäteen ikävinä yllätyksinä. Parhaimmillaan taloyhtiön viestintä on aktiivista ja avointa vuoropuhelua isännöinnin ja asukkaiden välillä”, kuvailee Tomi.

Millainen taloyhtiön viestintä toimii? Lue Tomin viisi vinkkiä täältä

Tai ole yhteydessä Tomiin ja varaa aika palveluidemme esittelyyn (porrasnäyttö, asukassovellus, yhteistilojen varauskalenteri) [email protected] / 041 731 7338

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakastarinat

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluaisitko kuulla lisää?

Soita tai lähetä minulle sähköpostia – kuulisin mielelläni kuinka voimme olla avuksesi. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Henry Hietavala, myynti