Ota yhteyttä

Taloyhtiö: tiedota, älä oleta

Lattialämmitys pois päältä, liesituulettimen rasvasuodatin pesemättä, tuloilmakanavat tukittu. Taloyhtiön asukkaat aiheuttavat vahinkoja tietämättömyydellään ja olettamalla, että asiat sujuvat samalla tavoin kuin heidän edellisessä asunnossaan.

“Vuokrataloon muuttaessa oletetaan, että vastuu kaikesta on vuokranantajalla ja hommat hoituvat itsestään. Esimerkiksi ensiasuntoon muuttavilla nuorilla ei yleensä ole tarvittavia tietoja eikä aina kiinnostusta käyttää aikaa asumisen ohjeiden ja vastuiden selvittelyyn”, kertoo One4allin asiantuntija, aiemmin teknisenä ja hallinnollisena isännöitsijänä toiminut Tomi Hanka.

“Taloyhtiöt ovat erilaisia ja talotekniikka toimii taloissa eri tavoin. Taloyhtiön on suoraan sanottuna järjetöntä olettaa, että asukas tietää kaiken kaikesta muuttaessaan. Jos asumisen ohjeista ja vastuista ei viestitä asukkaille selvästi, riskit kasvavat ja valitettavan usein myös toteutuvat.” 

Taloyhtiöille kalliita tutkimuksia itseaiheutetuista sisäilmaongelmista

Hanka törmäsi isännöitsijäuransa aikana useisiin tilanteisiin, joissa taloyhtiön vahinko olisi voitu ehkäistä tiedottamisella ja ohjeistamisella.

”Kerran asukas muutti painovoimaisesta omakotitalosta kohteeseen, jossa oli koneellinen poistoilma. Hän asui pari ensimmäistä vuotta niin, että huippuimuri oli päällä vain ruokaa laittaessa, vaikka sen pitäisi olla päällä koko ajan. Kosteusvahinkohan siitä syntyi ja iso lasku”, Hanka muistelee.

“Isännöitsijänä toimiessani minulle raportoitiin säännöllisesti sisäilmaongelmista. Pahimmillaan teetettiin kalliita tutkimuksia, kunnes huomattiin, että liesituulettimen rasvasuodatinta ei ole pesty ikinä ja tuloilman suodattimet on tukittu, putsaamatta ja vaihtamatta. Etenkin vanhemmassa sukupolvessa on tullut vastaan monia asukkaita, jotka tukkivat kaikki tuloilman räppänät lämmityskuluja säästääkseen.” 

Asukkaan tietämättömyydestä aiheutuvat kosteusvauriot yleisiä taloyhtiöissä

Hangan mukaan on yllättävän yleistä, että lattialämmitys kytketään säästömielessä pois päältä märkätilasta ja sen seurauksena syntyy kallis kosteusvaurio. Toinen vesivahinkoriski on talon vesiposti. Vesipostia ei saa kiristää liian tiukalle tai se rikkoutuu ja aiheuttaa vesivahingon.

“Viimeksi kun tällainen kohdallani tapahtui, vesiposti rikkoutui onneksi seinärakenteen ulkopuolelta ja vesi suihkusi talon ulkopuolelle, eikä rakenteisiin, kuten olisi voinut käydä”, Hanka kertoo.

Puhdistamattomat lattiakaivot kasvattavat vesivahinkoriskiä monissa suomalaiskodeissa. Asukkaiden ohjeistaminen on avainasemassa riskien pienentämisessä.

Taloyhtiön pitää viestiä itsestäänselvyyksistä

“Kuinka moni etsii itse tietoa paperisista vastuutaulukoista tai kaapin perällä pölyttyvistä ohjemapeista? Väitän, että todella harva. Asukkaat tavoitetaan nykyään sähköisissä kanavissa.”

Hangalla on myös toinen vinkki taloyhtiöille: viesti myös itsestäänselvyyksistä. 

“Monesti asukas olettaa, että taloyhtiön vastuulla on esimerkiksi kaikki viemäröintiin liittyvä, vaikka näin ei vastuunjakotaulukon mukaan ole. Kukaan asiaan vihkiytymätön ei sitä tiedottamatta tiedä.

Kaikista perusasioista tulee tiedottaa toistuvasti aika-ajoin, koska asukkaat vaihtuvat ja käytännöt unohtuvat ja myös asunto-osakeyhtiölaki muuttuu aika-ajoin. Ei riitä, että siitä tiedotettiin silloin vuonna 2018. 

Tiedottamisella voi saada huomattavia säästöjä aikaan. Lisäksi vahinkotilanteessa voidaan säästyä mittavammilta vahingoilta, kun esimerkiksi tiedon vesivuodosta saa nopeasti eteenpäin”, Hanka ohjeistaa.

Tiedote punaisella fontilla ja isoilla kirjaimilla ei toimi

Vaikka tiedottamisessa on hyvä ajatus taustalla, on olemassa virheitä, jotka kannattaa välttää.

“Punaisella fontilla ja caps lock pohjassa tehty tiedote herättää vain närää. Tiedotetta kirjoittaessa pitää miettiä, miten asukkaat hyötyvät tästä tiedosta? Mitä uutta he oppivat? Olisi hyvä, jos isännöitsijässä asuisi pieni myyjä, sillä ohjeistaminen on tietyllä tapaa myös omien ajatusten myyntiä.”

Mistä tietää, että taloyhtiö on onnistunut tiedottamisessa?

“Pitää pyrkiä siihen, että ihmiset odottavat seuraavaa tiedotetta. Tiedottamisen onnistumista voi mitata vahinkojen vähentymisenä ja asumistyytyväisyyden kasvuna.”

Lue Tomin 5 vinkkiä toimivaan taloyhtiöviestintään täältä.

Oliko artikkelin sisältö hyödyllinen? Klikkaa

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti